Isnin, Oktober 20, 2008

PEMBIMBING RAKAN SEBAYA

Pengenalan PRS
Pembimbing Rakan Sebaya adalah satu kumpulan murid yang dilantik oleh Unit Bimbingan & Kaunseling untuk membantu Guru-guru Bimbingan melaksanakan tanggungjawab membantu murid-murid menyelesaikan masalah mereka sama ada masalah peribadi, keluarga, disiplin, pembelajaran, rakan sebaya dan sebagainya.
Peranan PRS:-
1. Murid-murid PRS adalah dianggap mata dan telinga kepada guru-guru Bimbingan dan Kaunseling. Peranannya membantu guru-guru tersebut mengenalpasti murid-murid sekolah ini yang memerlukan khidmat bimbingan melalui pemerhatian dan permintaan. PRS akan mencadangkan agar murid-murid tersebut dipanggil untuk menjalani sesi kaunseling.
2. Terdapat murid-murid yang lebih bersedia untuk mencurahkan masalah dan perasaan mereka kepada rakan sebaya berbanding guru-guru. Oleh yang demikian, PRS akan dilatih untuk menguasai kemahiran mendengar dan menghayati luahan tersebut. Bantuan akan diberikan oleh guru-guru Bimbingan dan Kaunseling.
3. PRS juga adalah ahli Kelab Bimbingan dan Kaunseling yang akan menjalankan aktiviti pada waktu ko-kurikulum.
Konsep
"Rakan Bantu Rakan" sama ada rakan dalam lingkungan umur yang sama, umur yang lebih tua atau umur yang lebih muda.
Objektif
1. Menyediakan perkhidmatan sokongan dalam bimbingan dan kaunseling bagi memenuhi permintaan yang bertambah di kalangan murid-murid.
2. Membina pasukan PRS yang terlatih untuk membantu rakan dari segi akademik, perlakuan, emosi dan peribadi.
3. Membantu pihak sekolah mengurangkan salah laku secara tidak formal dengan menggunakan pengaruh positif Pembimbing Rakan Sebaya (PRS).
4. Melatih murid-murid dalam kemahiran asas yang membolehkan mereka berinteraksi berkesan dengan rakan dan individu lain.
5. Menubuhkan kumpulan murid terlatih yang boleh menggerakkan program dan aktiviti perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.

2 ulasan:

unrestmind berkata...

...sy ingatkn xdi PRS tu Pakatan RAkyat Smenajung..hehe..
Tahniah krn program brjalan dgn lancar dan trtib...

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum

Iklan lagi....!