Selasa, Oktober 07, 2008

10 PERKARA YANG SIA-SIA

Sufyan As-Stauri, seorang Ulama Hadis yang terkemuka, menyatakan bahawa ada 10 hal yang termasuk dalam kategori sia-sia iaitu:
1.Laki-laki atau wanita yang berdoa untuk dirinya sendiri, tetapi tidak dimohonkannya doa untuk ibubapanya sendiri dan kaum Muslimin.

2.Orang yang kerapkali membaca Al-Quran, tetapi tidak membaca secara tertib sampai seratus ayat tiap-tiap hari.

3.Laki-laki yang masuk ke dalam masjid, kemudian dia keluar kembali dari masjid itu tanpa mengerjakan shalat tahiyatul-masjid.

4.Orang-orang yang melewati tanah perkuburan, tetapi tidak mengucapkan salam kepada penghuni-penghuni kubur dan tidak mendoakan untuk keselamatan arwah-arwah mereka.

5.Laki-laki yang masuk pada hari Jumaat ke suatu kota, kemudian dia keluar lagi dari kota itu tanpa mengerjakan shalat Jumaat berjamaah.

6.Laki-laki atau wanita yang tinggal di suatu lingkungan dengan seorang Ulama, tetapi dia tidak mempergunakan kesempatan itu untuk menambah ilmu pengetahuan.

7.Dua orang laki-laki yang bersahabat, tetapi mereka tidak saling menanyakan tentang keadaan masing-masing dan keluarganya.

    Pak Ngah & Mawi - sekadar gambar hiasan

8.Laki-laki yang mengundang seseorang menjadi tetamunya, tetapi tidak diacuhkan dan tidak dilayani tetamunya itu.

9.Pemuda yang menjadikan zaman mudanya berlalu begitu sahaja tanpa memanfaatkan waktu yang berharga itu untuk menuntut ilmu dan meningkatkan budi pekerti.

Juadah raya - sekadar gambar hiasan

10.Orang yang tidak menyedari tetangganya yang merintih kelaparan, sedang dia sendiri makan kekenyangan di dalam rumahnya

7 ulasan:

zainoor berkata...

woi...add la gua

Tanpa Nama berkata...

no hal brader...

lum cukup 1000 lagi!

salam Syawal 1429

Aloy Paradoks berkata...

gua pernah jadi org paling sia sia bila pegang watak raja aman hara dalam teater "rekaan utama" awal taun ni.
sebab watak gua ketua negara sia sia.

Tanpa Nama berkata...

to aloy..

pakcik pernah jadi org. gilo bila pegang watak penghuni "Taman Bahagia" dalam teater :"THAlaTHata Rubu' (3 suku) awal-awal 90'an dulu.
siap nak humban nurse lam peligi lo..

Tanpa Nama berkata...

bak kata mat noq ada 1 perkara yang sis-sia lagi...
perkara yang ke 11, mengadap komp@laptop siang malam..selepas beracara, selepas mengajar dan sentiasa adap laptop di bilik syam, baya la woii....ingat free kerr.. sian syam da bape bulan tak baya nie...

Tanpa Nama berkata...

hello yanz,

wa baya la ape wa makan...

wa tumpang jer reta syam tu,

kira2 dapatla pahala sedekah utk

syam hari2... kan..

Tanpa Nama berkata...

sedekah pun sedekah jgak...tp kite kena pk jgk sedekah ngan cr yg mcm mn....jgn pk ngan cr tu d kire org bersedekah...cube byang kn klu kite ader d tempat org tu...aper prasaan kite???mmg ler org tu x ckp aper pun...mungkin sbb nk jge ati kite...tp kite ader jge ati dier???so pk2 kn ler...atau bahase kasar nyer "lu pk la sendiri...!!!"hehehe...

-gurlz??-

Iklan lagi....!