Isnin, November 29, 2010

Genap 40 hari ini

"Lelaki ini yang selalu..." (lagu Nuar Zain tu,,)
  1. Alhamdulillah.... mencecah ke angka 40 hari ini! Eh, ya ke...? Itulah perjalanan masa, berlalu dan terus berlalu tanpa sedetik pun terhenti. Cuma kita yang selalu alpa dan leka. Doa dan harapan semoga diri ini sentiasa diberikan taufik dan hidayah dalam mengharungi liku-liku hidup yang masih berbaki, yang penuh cabaran dan dugaan, yang amat-amat menguji....
  2. Terima kasih di atas ingatan rakan-rakan, teman dan taulan yang turut sama mengingati tarikh keramat pada hari ini. InsyaAlllah dan Amin untuk doa dan harapan yang diucapkan. Sungguh, kita perlu berdoa dan meminta hanya kepadaNya setiap masa agar beroleh kebaikan di dunia dan akhirat nantinya.
  3. Pagi ini mengemas & membersihkan mana yang patut dan membantu Umi sebelum meninggalkan rumah untuk seminggu balik ke Kuantan. Tak gitu, tak seronok rasanya nak ke mana-mana!
  4. Ingatkan nak bertolak lepas Zohor, penat la pulak. Jadinya bawak2 la berehat dulu.
  5. Bertolak lepas Asar (itu pun dah dekat pukul 6). Tak pe la, yang penting mohon selamat sepanjang perjalanan insyaAllah!
  6. Singgah di Kota Damansara, ambil Mira (semalam ikut Che De balik rumah). Sama sampai dengan Ayah De baru balik kerja.
  7. Dari KD menghala tol Jalan Duta. Ambil susur ke DUKE. Pertama kali lalu ikut tu. Keluar tol Sentul dan terus sambung MRR2.
  8. Singgah Maghrib dan pengurusan diri di Petronas Gombak. SOLUSI edisi ke-26 dah keluar!
  9. Perjalanan ke Kuantan, Alhamdulillah baik dan lancar. Cuma berselang-seli dengan hujan. Singgah memenuh tangki di Petronas 'Hill Side'!
  10. Lafaz kesyukuran ke hadrat Ilahi. Selamat sampai kurang lebih jam 11.00 malam. Pak su, mak dan ayah dah sedia menunggu!

Ahad, November 28, 2010

Adik-beradik datang bertamu

  1. Sarapan di warung Pak Wan sama Umi, Husna dan Adam. Untuk yang tiga beradik lagi tu, bungkuskan nasi lemak aje dah.
  2. Ke pasar Bukit Sentosa.
  3. Pak Ngah datang sekeluarga hari ini. Siap bawak kek lagi tu...! Tak sangka la pulak. Sebab yang janjinya Che De. Uteh pulak insyaAllah! 
  4. Che De pun dah sampai juga Uteh dan famili masing-masing.
  5. Ada jemputan kenduri  doa selamat di Seroja 5. Mula ingatkan tak dapat nak pergi sebab ada janji pukul dua Che Mad nak datang. Tapi, okla... boleh mencelah sekejap.
  6. Che Mad datang jugak akhirnya. Bawak geng lagi - Pak Tahir (nasi lemak) dan Fendi yang baru dikenal hari ni.
  7. Buat la sikit perbincangan yang dipengerusikan oleh Che Mad... insyaAllah selepas ini lebih kemas lagi!
  8. Mak Lek datang dengan Pakcik Nizam. Ingatkan Ana ada sama. Ke Melaka rupanya.
  9. Ucapan terima kasih kepada Uteh dan Ayah De yang bertungkus lumus menjayakan agenda membakar ayam, sotong dan udang petang ni. Rentung tapi tak hangus, he he he....!
  10. Malam ni kuliah selepas Isyak di surau bersama Ust. hakimuddin al-Hafiz. Hadir lewat la...

Sabtu, November 27, 2010

Ke Tg. Malim pagi ini

Kedai kain yang. ditujui.
  1. Pagi ni ambil Mak Lek di Apt. Dahlia sama Adam. Janji nak bawa Mak Lek ke kedai kain.
  2. Call En. Azahari order barang dan janji ambil petang nanti.
  3. Ke Tg. Malim ikut jalan Kuala Kubu. Destinasi yang dituju, riamoda bersebelahan UPSI.  Tiga beradik tinggal di rumah.Ntah la apa dibuat. Kalau pandai, gunalah kesempatan untuk mengemas rumah. Kalau tidak, ruginya lah masa berlalu...
  4. Mak Lek belanja minum hari ni selepas selesai urusan. Terima kasih.
  5. Ajak Adam ke pekan nak buat salinan kunci, apek tu pulak tak de. Ke HRC nak ambil barang, tutupla pulak. Petang ni lebat sungguh hujan turun. Seronok Adam tengok 'air terjun' dan 'banjir kilat' sepanjang jalan.
  6. Hujan dah berhenti. Umi ajak ke rumah Diana (part-time tailor!) petang ni, hantar kain.
  7. Pergi semula ke HRC ambil barang. Adam pulak ajak masuk bookworm. Intai2 Solusi terbaru, belum ada lagi.
  8. Call Che Mad ajak datang rumah esok untuk 'home party'. Setuju sampai sanggup batal temujanji lain.
  9. Lepas Isyak, ke rumah Norhadi jemputan majlis tahlil & doa selamat sempena program aqiqah dan nak potong ayam si Umar! he he he...

Jumaat, November 26, 2010

UOJ di Bangi

Ada kenal UOJ?
  1. Man Pomen bawak keta ke bengkel lagi hari ni, sambung kerja yang belum siap. Risau jugak berapa pula RM kali ni tu...
  2. Ke sekolah hari ni (Oman ikut sekali - nak suruh buat ulangkaji) untuk selesaikan beberapa urusan dengan GPK 1 dan jumpa Zaini sekali berkenaan urusan Din Bas.
  3. Balik dari sekolah, singgah pejabat pos TBR selesaikan bil celcom Umi.
  4. Solat Jumaat hari ni di masjid AsSalam. Khatib Ust. Hazri (?).
  5. Pekena cendol sama Oman. Syyyy... jangan bagi tau Umi, man!
  6. Mengantuk la pulak...
  7. Sambung projek taman petang ni. 
  8. Malam ni ke HRC Bangi sama Che Mad. Singgah Isyak di Kelana Jaya.
  9. Isi perut di D' Limau Nipis.... hmmmm...
  10. Sempat  perkongsian ilmu bersama UOJ - hebat! bersemangat!

Khamis, November 25, 2010

Daftar Oman untuk tuisyen Pn. Siti

  1. Hujan hampir sepanjang hari. Cuma sedikit panas di sebelah pagi. Man Pomen datang bawak keta ke bengkel dan ditinggalkan ketanya sebagai ganti.
  2. Ke pekan pagi ni untuk beberapa urusan. Turunkan Umi dan Adam di depan SAKAN dan saya ke HRC untuk ambil barang. Singgah di Restoran Salam Sentosa.
  3. Temankan Umi bank-in duit Badan Ihsan RM330 di ATM stesyen minyak Esso sebelah Petronas.
  4. Jumpa Pn. Siti di pusat tuisyen Score A. Bincang pasal nak mulakan kelas untuk Oman. Daftar terus hari ini dan kelas akan mula 8/12/10 nanti. Bayar yuran bulanan RM60. Untuk portal tangguh dulu.
  5. Pn. Siti minta sediakan buku latihan/aktiviti untuk subjek MT, SC dan BI Thn. 4,5,6 untuk permulaan ni.
  6. Bertanya pasal kakak, dah dibuat semakan untuk kertas BI tu ker...
  7. Ambil keta di umah Man malam ni. Tapi, esok kena bawak semula sebab ada kerja yg belum selesai katanya. Bayar baki bil yg. lama. Selesai!
  8. Minum di warung Aziz sama Che Mad balik dr. masjid. Barang dipinjam dah dipulangkan. Tima kasih.
  9. Bayar tambang bas anak2 pada Hadi. Ada diskaun RM30 la pulak... timo kasih la yo!
  10. Alhamdulillah.... dah selesai & khatam "Travelog Haji...". pegi aje belum he he he....

Rabu, November 24, 2010

Pasang khemah rumah Hadi Bas


1. Memulakan aktiviti di pagi ini dengan projek landskap taman sekangkang kucing. Simen + pasir bukan persoalan utamanya.
2. Man Pomen singgah on the way nak ke bengkelnya. Cuma nak maklumkan lum dapek bawak keta den lagi hari ni. Keta org. lain yg lebih memerlukan rawatan segera! Tak pe la, no hal punya Man!
3. Oleh kerana keta ada, Umi ajak pegi pasar la... mula cadangnya nak ke pasar peladang kat KKB. Alih2 nak ke nsk Rawang la pulak.
4. Tetapi, sebelum itu... kami ke Tg. Malim dulu. Umi nak masukkan duit budak2 ni ke dalam akaun nuri B. Rakyat.Dapat hadiah lagi. Yg. musykilnya Oman punya tak de... kenapa Man? Tabung tak penuh2 lagi ke.... he he he..
5. Masuk simpang KKB, hampir2 nak panjat pejabat SMKA KKB. Nak tanyakan pasal borang dan kemasukan ke situ... tangguh lagi.
6. Asal masuk pekan Rawang je, jamm! Nak boleh kan sampai ke nsk tu bertunda2 la dgn macam2 jenis kenderaan... sedut asap le jawabnya.
7. Panas hari ni... tambah pulak ke sana ke mari, sakit juga la kepala ni. Jadinya, petang ni kena baring2 la barang sekejap.
8. Kuliah Maghrib bersama Ust. Hakimuddin di masjid AsSalam malam ni. Bebelkan Oman seround sementara nak sampai masjid. Saja, nak bagi dia panas telinga sikit dan ingat persediaan untuk 2011 nanti.
9. Malam ni ada pesanan: pasang khemah umah Hadi Bas Sekolah,tuan pengerusi surau kito! Balik dari masjid, terus singgah surau. Kawan2 dah mula angkat kerusi, meja dan peralatan khemah ke lori Anuar untuk pasang di rumah Norhadi malam ni. Seronok jugak riuh-rendah ramai2 pasang khemah di padang seroja 5 dlm. hujan renyai2.
10. Dah selesai, mamam la... apa lagi! Menu tuan rumah : Bihun goreng, karipap, kerepek pisang + teh tarik, teh o.... air sejuk pun ada. Timo kasih la yo!

Selasa, November 23, 2010

Menjenguk sekolah hari ni


1. Pekena roti telur bawang + teh tarik di warung Aziz pagi ni sama Che Mad. Untuk bawak balik tak lupa bungkus lima keping! (kosong, tapi garing!)
2. Beli tong sampah + cakar sampah baru = RM28. Tak leh jadi asyik kena selongkar dek kawanan kucing jalanan je tong sampah lama tu. Tanya harga sekampit simen, RM17!
3. Ke sekolah hari ni. Jumpa Cikgu Hadi, katanya dia ada di sekolah sepanjang minggu ni. Ok la tu, sempat la bereskan semua urusan berkaitan dalam dua tiga hari ni. Oman ikut sekali suruh dia buat latihan di buku aktiviti yg Umi belikan kelmarin.
4. Kunci bilik UBK dah ditukarkan oleh Jenal. Yg. lama hilang katanya. Ntah ler, kenapa pulak boleh hilang?
5. Ke Sentul petang ni - Rawatan Tradisional Islam... Elok sampai, hujan lebat. Tapi, Alhamdulillah orang tak ramai, tak de la menunggu lama.
6. Singgah di Mydin Rawang.
7. Janji dgn Che Mad nak ke Shah Alam malam ni. Katanya kawan dia sorang pun ikut sekali.
8. Che Mad datang dgn. Saga birunya depan rumah. Ingatkan kita yg nk pegi ambik dia. Ok la... tapi risau kot2 Che Mad kurang nampak mlm2 ni... he he he..
9. Singgah Country Homes dulu rupanya... nak ambil kawan kat situ, Abg. Husin. Tak jadi pegi Shah Alam sebab dah lewat dah ni...
10. Jadinya.... kita minum dulu! Pekena teh tarik di Restoran Ghazali. Awal tutupnya. Waktu perniagaan 7.00pagi - 10.00 malam shj.! Amik kau... Lum abis minum, depa dah sibuk mengemas dah!!!

Isnin, November 22, 2010

Travelog depan rumah hari ni


1. Umi bawa Husna ke klinik hari ni. Temu janji ngan misi kena cucuk kat paha. Nangis Una kata Umi. Tapi tak de la demam bila balik rumah, Alhamdulillah. Mira ikut sekali temankan Husna.
2. Hari ni tak de keluar kawasan nampaknya. Man Pomen lupa agaknya nak ambil keta hari ni. Tak pe la, hari lain pun tak pe. Pekena nasi lemak & teh tarik kat warung Pak Wan bertemankan Adam.
3. Ajak Oman dan Adam kutip batu2 besar hari ni. Apa lagi, nak sambung kerja lanskap taman 'sekangkang kucing' depan rumah la. Eh, kenapa kucing? Mana taknye, hampir setiap hari depan umah den jugak jadi tandas!
4. Seharian hari ni kira jadi tukang kebun la kiranya gardening gitu. Sempat juga la pecah dua pasu hari ni, maaf leh ye Umi.
5. Ada beberapa keping jubin terpakai tu, ingat nak guna. Dah try lekapkan dua keping. Nampak ok jer... nanti bolehla pasang sampai habis.
6. Tengah dok angkat & susun pasu2, singgah la sorang Mad Bangla pemotong rumput minta air sejuk. 'Shoel' namanya (sepertimana ejaan yg diberikan). Nampak sgt. kepenatan & kedahagaannya tu. Menurut ceritanya, hari ni satu duit pun lum masuk lagi. Kesian pulak dengar kisahnya.
7. Ingat malam ni nak ke Sentul, pusat rawatan tu... tapi Umi tak jadi la pulak. InsyaAllah, mungkin esok petang peginya.
8. Ke kedai Pasar Segar beli gas memasak dan roti. Bukan Shahril lagi tuannya, dah orang lain (kawan dia jugak). Singgah pulak kedai Husin.
9. Oh ya! terima kasih la kat kawan yg. sms semalam pasal iklan pjj tu. Kepada sesiapa berkenaan yg turut berminat bolehlah mengemukakan permohonan yg hanya boleh dibuat secara atas talian (online) sahaja dgn melayari laman sesawang (website) Kementerian Pelajaran Malaysia di http://www.moe.gov.my mulai 22/11/2010.
10. Dan hari ni, dah mula menelaah buku "Travelog Haji..." baru sampai bab 10. (sebelum ni dah baca sepintas lalu di rumah Erol).

Ahad, November 21, 2010

Keluar pagi balik malam

Kompleks PKNS Shah Alam
  1. Dah dicanangkan dari semalam lagi, ada sambutan Hari Kanak-kanak negeri Selangor kat Shah Alam. Makanya, seisi keluarga la pagi ni menyerbu ke Kompleks PKNS konon-kononya nak sertai macam2 acara yg dipertandingkan. Maklumlah, majlis dari 9.00 pagi ke 6.00 petang tu! Rupa2nya hanya untuk kumpulan kanak2 dari tadika-tadika yg dah dipilih sahaja. Tiada acara untuk individu! ha ha ha...
  2. Kebetulan pulak ada 'booth' TAWAS yg turut dibuka, kesempatan diambil untuk daftarkan semula Husna. Borang yg. dulu sekerat jalan je prosesnya.. Kali ni terus isi borang, fotostat k/p ayah ibu dan juga mykid anak, serah di kaunter dan tunggu la 4 bulan lagi kiriman kadnya!
  3. Juga di sebelahnya pulak ada 'booth' PPAS , apalagi... pakat dok isi borang keahlian perpustakaan la pulak. Hai, lepas ni kena datang tiap2 minggu la ke SA buat pinjaman/pulang buku... kih kih!!!
  4. Masuk ke Kedai Buku Marwilis (antara destinasi wajib kalau kemari). Mengintai2 sebuah buku : "Travelog Haji : Mengubah Sempadan Iman" Wah! bukan main dia punya semangat nk membaca sekarang ni... Hampa... tak ade! Kata Umi, kedai tumpuan ramai mcm tu mana nak ada lagi, cepat jer abisnya. Best-seller tu...
  5. Alamak, rasa lapar la pulak... Nak ke mana kita ni? Umi ajak ke destinasi seterusnya. Memecut ke Kota Damansara menuju ke pasaraya carefour. Ada sebuah kedai buku di sini, Sarjana namanya. Alhamdulillah... buku dicari ada di sini rupanya. Itu pun setelah ditanya pada tuan kedai. Solat Zohor di sini dan makannya juga di sini!
  6. Menyusuri jalan ke Subang Airport. Umi mengingatkan anak2 inilah tempat kerja Atuk sebelum ke KLIA. Masa kecil dulu, Umi pun pernah dibawa Atuk ke tempat kerjanya.. sama Alang lagi.
  7. Oman risau kalau2 ayah dah nak balik rumah. Tak puas lagi jalan2. OK la... kita ke One Utama pulak. Dah lama tak menjenguk... Ye la, sejak pasaraya Giant dah ditutup dan buka yg baru di KD. Kami ke sana aje la.. Pusing2 taman dlm bangunan, kemudian naik ke tingkat 2, kedai buku MPH. Tak lama di situ, Husna tak diam!
  8. Kami singgah solat Asar di Masjid Kota Damansara dan kemudiannya ke Carlina, rumah Che De untuk ambil kiriman dari mak & ayah. Sempat jumpa kak Na, Uteh & famili. Alhamdulillah, sihat semuanya..
  9. Umi ajak balik ikut Rawang. Kalau sempat nk singgah kedai kain. Singgah Maghrib di Masjid Nurul Iman, Rawang. Kenapa pulak lampu tandas L & P tak menyala???? Kan menyusahkan orang ramai yg nk berurusan!
  10. Tak jadi ke kedai kain. Langsung ke tesco je. Dalam tu pun ada kedai kain Takzim. Tapi...., sudahnya Umi tak beli pun. Tak sesuai, kurang pilihan! Hai...., ke kedai kain mana lagi kita....!

Sabtu, November 20, 2010

Bermulalah Cuti Sekolah


Cuti sekolah sudah bermula. Alangkah moleknya kalau dapat dimanfaatkan seawal hari pertama ini dengan sebaik-baiknya. Bukan apa, untuk buat contoh dan teladan anak-anak ni la...
1. Bincang dengan Oman dalam seminit dua tentang 'misi mustahil'nya untuk 2011 nanti. Saja beri gambaran awal kemungkinan dia boleh capai kalau usaha sungguh-sungguh. InsyaAllah, tak de mustahilnya Oman 5A!!!
2. Hantar keta ke rumah Man dan pinjam keta dia. Suruh cek balik 'air-cond' dan pasal nak tambah 'relay' tu...
3. Umi ajak pegi ke program Hari Kanak-kanak di Aniza Medical Centre. Ramai jugak... jadi penonton ajelah barang sekejap. Team nasyid SKBS baru jer selesai buat persembahan. Anak-anak makan ubat cacing free hari ni.
4. Langsung ke Taman Bunga Raya rumah mak Lek. Alamak! keta Man terundur sebab hand-brake tak tarik habis. Terima kasihlah kat akak tu yg susah payah bagi tau. Bergegas turun alihkan keta. Risau gak kot kemek ke, kopak ke keta kawan tu.
5. Satu hal pulak lagi. Keta Man tak leh start masa nak balik! Merajuk le pulak.. Mintak tolong sorang brader tu kebetulan lalu. Tolak le dia sama Oman. Tepon Man. Katanya kalau lupa tutup lampu takat sejam tu takkan kong pulak bateri. Dia suruh tolak dulu, masuk gear dua. Ok! pass.
6. Ada jemputan kenduri umah Johari. Pegi dengan Oman dan Adam jer. Yang lain tak nak ikut. Singgah umah Shah dulu, janji pukul tiga.
7. Balik dari umah Joe, singgah ziarah Abg. Atan di rumahnya. Dia masuk wad baru-baru ni. Esok nak ke Hospital pulak. Ok dah nampaknya.. tapi apa sakitnya..
8. Lepas Asar, bersihkan sikit depan umah tu... dah lama tak nguruskan pokok-pokok bunga ni...
9. Isyak sama Oman di masjid AsSalam. Sudah tu lajak ke pasar malam belikan buah dan laksa. Murtabak pun ada, kesukaan Oman.
10. Walaupun lewat, pegi jugak umah pengerusi surau, Norhadi. Dia ada panggil lepas Isyak ke rumahnya untuk mesyuarat program aqiqah 27/11 nanti. Janji tunjuk muka jang!

Selasa, Oktober 12, 2010

Hari Usahawan 2010




1. PIBG merancang untuk mengadakan Hari Usahawan pada hari Ahad, 31hb. Oktober, 2010 bertempat di perkarangan SKTBR 1 bermula 8.00 - 1.00 tengahari.
2. Program ini bertujuan untuk mengumpul dana PIBG bagi menjalankan pelbagai program demi kepentingan murid-murid dan sekolah.
3. Antara acara yang diadakan pada hari tersebut ialah penjualan makanan/minuman, 'rumah hantu', pertandingan khat dan mewarna, pertandingan sukaneka, gubahan hantaran, permainan "playland" (Cikgu yg. jaga ni!), tayangan video, pertandingan pakaian beragam, pertandingan memasak dan tak lupa cabutan nombor bertuah.
4. Sebarang urusan pembelian pada hari tersebut adalah menggunakan kupon. Setiap murid sekolah ini dikehendaki membeli sekurang-kurangnya satu set kupon yang berharga RM5.00 (Lima Ringgit Sahaja). Mai la beli ngan Cikgu!
5. Sesiapa yang berminat untuk turut sama memberi sumbangan berbentuk hadiah barangan atau hamper adalah dialu-alukan.

Rabu, September 15, 2010

SOLAT HAJAT DAN MAJLIS RESTU ILMU


Program Solat Hajat dan Majlis Restu Ilmu merupakan langkah dan persediaan terakhir calon UPSR untuk menghadapi peperiksaan sebenar. Kedua-dua program ini diadakan untuk menyediakan calon UPSR dari segi fizikal dan mental sebelum menduduki peperiksaan sebenar.
Rasionalnya Solat Hajat dan Majlis Restu Ilmu Ibu Bapa dan Guru serta bimbingan & motivasi mampu menjadi kekuatan kepada murid untuk menghadapi peperiksaan di samping sokongan berterusan dari pihak sekolah.
Antara objektif program:-
* Memohon keberkatan untuk murid-murid atau calon-calon UPSR dalam menghadapi peperiksaan.
* Menimbulkan kesedaran dan keinsafan diri tentang peranan dan tanggungjawab sebagai pelajar.
* Membina kematangan berfikir, bersyukur dan berterima kasih kepada yang telah memberi ilmu.
* Membina hubungan erat antara murid,guru dan ibu bapa, seterusnya memberi kelapangan dada kepada murid dalam menghadapi UPSR.
Matlamat program supaya murid dapat menyediakan diri dari segi fizikal dan mental menerusi dorongan dan galakan daripada ibu bapa dan guru.
SELAMAT MAJU JAYA DAN SEMOGA BERJAYA DENGAN CEMERLANG DALAM UPSR 2010!!!

Program Bimbingan & Motivasi...


Bertempat di Bilik Mesyuarat SKTBR 1 (jam 3.30 pm) diadakan Program Bimbingan & Motivasi untuk ibubapa dan calon-calon UPSR 2010 bagi menghadapi peperiksaan sebenar minggu hadapan.
Kehadiran agak mengecewakan. Banyak kerusi dari orang. Agaknya murid-murid moral pun terjangkit mood Raya juga ni. Bagi ibubapa dan murid yang hadir, terima kasih dicapkan.
Majlis hari ini dipengerusikan oleh Cikgu Hasmadi. Dan Pn. Zaleha (GPK Petang) menyampaikan sedikit ucapan mewakili pihak pentadbir. Wakil PIBG, En. Sunthara Raj turut hadir pada petang ini.
Penceramah jemputan ialah En. Balasundram a/l Kumarasamy, 47 berasal dari Ldg. Sg. Choh. Berkelulusan Sarjana Muda Pendidikan dan berpengalaman lebih 20 tahun sebagai guru. Sekarang berkhidmat di SMK. Raja Abdullah, Jalan Kepong, Kuala Lumpur sebagai Guru Tingkatan 6.
Semoga para calon UPSR SKTBR 1 dapat mengambil manfaat pada program hari ini.

Selasa, September 14, 2010

5 Syawal 1431


Cuti Raya pun dah abis. Adam dan keluarga nak balik rumah dah. Esok dah sekolah. Kita raya kat sekolah la pulak... hi hi hi!

Isnin, September 13, 2010

Ahad, September 12, 2010

Salam Aidilfitri dari Bumi Kenyalang

Apa khabar orang di Bintulu hari raya ni ya.... Oooh, Adnin bikin laksa rupanya!





p/s: Gambar-gambar kiriman MMS dari Pok Chik Helmi, Sarawak.

3 Syawal 1431

Raya ketiga... Hmmm, di sebuah pasaraya di Bandar Kuantan, Pahang...



Sabtu, September 11, 2010

Jumaat, September 10, 2010

1 Syawal 1431

Suatu hari di pagi Syawal 1431. Lokasi: Taman Ehsan, Kepong, Selangor...







Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin daripada kami, Zulkifli, Elly, 'Aqilah, Luqman, Amirah, Adam dan Husna.

Rabu, September 08, 2010

Puasa Rasulullah...

(Meneladani puasa Rasulullah)
Oleh WAN MARZUKI WAN RAMLI


DALAM ibadat puasa Ramadan, Rasulullah telah menunjukkan teladan yang terbaik untuk diikuti oleh umatnya. Rasulullah SAW bersabda dalam sebuah hadis baginda yang bermaksud: "Apabila seorang dari kamu sekelian berpuasa, maka janganlah ia berkata kotor dan berteriak. Bila dicela orang lain atau dimusuhi, maka katakanlah- sesungguhnya aku ini sedang berpuasa."

Sebagaimana penjelasan baginda Rasulullah sendiri bahawa orang yang berpuasa itu pada hari kiamat nanti bau mulutnya akan lebih harum dari bau kasturi.

Dalam penyempurnaan ibadat puasa Ramadan, beberapa langkah yang telah diambil oleh baginda antaranya ialah:

* Memantapkan niat - Nabi SAW bersabda yang bermaksud : "Sesiapa yang tidak menetapkan akan berpuasa sebelum fajar, maka tidak sah puasanya." (riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

* Melaksanakan makan sahur - Anas bin Malik r.a. telah berkata telah bersabda Rasululla SAW. yang bermaksud: "Sahurlah kamu sekelian, sesungguhnya dalam sahur itu ada keberkatannya". (riwayat Muslim).

Menurut Ibnu Hajar al-Asqalani yang dimaksudkan dengan berkat itu adalah ganjaran pahala dari Allah. Sahur akan menguatkan lagi semangat dalam berpuasa serta dapat membantu seseorang itu untuk melakukan apa juga bentuk ibadat sepanjang ibadat puasa dilaksanakan.

* Imsak Rasulullah - Rasululalh SAW. bersabda : "Apabila salah seorang dari kamu mendengar azan subuh padahal bekas minuman masih di tangannya, maka janganlah ia meletakkannya sehingga dia menyelesaikan meminumnya". (riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah).

Keadaan yang digambarkan oleh hadis tersebut ialah kepada seseorang yang terlewat ketika bangun untuk makan sahur.

* Mempercepat berbuka - Sahl bin Saad berkata sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: Telah berfirman Allah SWT: "Hamba-hamba-Ku yang lebih aku cintai ialah mereka yang segera berbuka puasa bila tiba masanya". (riwayat Tirmizi dan Abu Hurairah).

* Memperbanyak membaca al-Quran - Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Orang yang berkumpul di masjid dan membaca al-Quran, maka kepada mereka Allah akan menurunkan kelemahan batin dan limpahan rahmat. (riwayat Muslim).

Barang siapa yang membaca satu huruf al-Quran, maka pahala untuknya sepuluh kali ganda.

Namun membaca dalam konteks hadis di atas adalah ketenangan dan limpahan rahmat akan lebih mudah dicapai bila tadarus diertikan dengan mempelajari, menelaah dan menikmati al-Quran.

* Memperbanyakkan sedekah - Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadan. Bersedekah bukan hanya memberi wang, tetapi termasuklah mengajak orang lain berbuka puasa di rumah kita terutama kepada golongan fakir miskin.

Orang yang berpuasa wajib meninggalkan akhlak yang buruk.Segala tingkah laku mestilah mencerminkan budi yang luhur dengan menjauhi kelakuan tidak sopan seperti mengumpat, mengeji dan sebagainya sehingga membawa kepada Allah tidak menerima amalan puasanya itu.

Rugi rasanya jika kita membiarkan Ramadan yang sedang kita tempuhi ini berlalu begitu saja sedangkan ganjaran yang sedang menanti adalah terlalu banyak.

Lakukan sesuatu yang terbaik di sisi Allah kerana pada setiap malam bulan Ramadan ada suara yang memanggil: "Wahai orang yang melakukan kebajikan terus tingkatkan apa yang kamu lakukan itu. Wahai orang yang lalai, hentikanlah segera akan kelalaian yang sedang engkau lakukan. Mudah-mudahan Allah akan menunjukkan kita semua jalan yang lurus, menghapuskan dosa dan memasukkan kita dalam golongan manusia yang bebas dari api neraka."

Sumber: Utusan Malaysia Online

Jumaat, September 03, 2010

Inspirasi Perang Badar di Ramadan

(Perang Badar inspirasi umat Islam di bulan Ramadan)
17 Ramadhan 1431H.
Zaini Hashimi

Tazkirah Ramadan Setelah penghijrahan baginda Nabi s.a.w ke Madinah, permusuhan kaum kafir Quraish terhadap umat Islam masih belum reda.

Penyiksaan dan gangguan mereka kepada kaum muslimin yang masih berada di Mekah dan tidak dapat keluar dari kota itu semakin menjadi-jadi.

Pada sudut yang lain pula harta benda yang ditinggalkan oleh mereka yang telah berhijrah ke Madinah dirampas oleh Quraish.

Hal inilah yang menjadi dasar bagi baginda Rasulullah s.a.w untuk menyekat kafilah dagang Quraish yang melintas dekat Madinah dalam perjalanan perniagaan menuju Syam atau dari Syam menuju Mekah.

Tahun kedua hijrah, Rasulullah s.a.w bersama 313 sahabatnya bergerak menuju Badar untuk menyekat kafilah Quraish yang membawa harta berlimpah hasil dari perniagaan di Syam.

Setelah mendengar berita itu, Abu Sufyan, yang memimpin kafilah ini, mengirimkan utusannya ke Mekah untuk meminta bantuan tentara Quraish dalam menghadapi ancaman ini.

Bagi Quraish, sekatan kafilahnya oleh kaum muslimin tidak bererti kerugian harta tetapi apa yang paling penting baginya ialah kehormatan suku besar di Mekah ini.

Untuk itu, Abu Jahl yang merupakan salah seorang bangsawan terkemuka Quraish bersama seribu orang lengkap dengan peralatan perang meninggalkan kota Mekah dan bergerak menuju Badr.

Sementara kafilah pimpinan Abu Sufyan dengan melintasi jalan alternatif berjaya meloloskan dari sekatan kaum muslimin.

Abu Sufyan mengirimkan utusannya untuk meminta Abu Jahl kembali ke Mekah kerana baginya dia telah berjaya melepaskan diri daripada sekatan bahaya itu.

Namun pesanan itu ditolak oleh Abu Jahl beliau segera bersiap untuk berperang bagi menghadapi pasukan Islam Madinah.

Di Badar, pasukan muslimin yang dipimpin oleh Rasulullah s.a.w telah bersiap siaga sepenuhnya. Pasukan kecil berjumlah 313 orang dan peralatan yang ala kadarnya, siap menghadapi seribu orang di barisan Quraish yang lengkap bersenjata.

Namun keimanan yang dimiliki oleh umat Islam menjadi sandaran dan pendorong mereka untuk tegar dan siap menanti kematian di jalan Allah yang basalannya adalah syurga.

Tepat pada tarikh 17 Ramadan tahun kedua hijrah, perang di Badar berkecamuk setelah dimulai dengan konfrantasi iaitu satu lawan satu antara tiga pihak dari dua barisan perang.

Satu demi satu wakil musuh terkorban. Darah bersimbah di sana sini. Tak lama, berita tersebar bahwa Abu Jahl yang pernah disebut Rasulullah sebagai Firaun di tengah umat ini tewas di tangan pasukan muslimin.

Dengan terbunuhnya Abu Jahl dan beberapa pemuka Quraish di medan perang Badar menjadi pukulan hebat bagi pasukan Mekah yang akhirnya memilih untuk melarikan diri.

Dalam perang Badar, pasukan Quraish menderita kerugian tujuh puluh tewas dan tujuh puluh yang lain menjadi tawanan.

Sementara barang rampasan perang yang ditinggalkan bukanlah jumlah yang sedikit, dianggarkan sebanyak 150 unta, sepuluh kuda, sejumlah kulit dan kain, serta peralatan perang ditinggalkan oleh pasukan Mekah yang lari tunggang langgang menyelamatkan diri.

Suasana pada malam tercetusnya perang di Badar

Malam itu terjadi beberapa keajaiban, perasaan takut dan tertekan yang ada pada kaum Muslimin tiba-tiba hilang, pasukan Islam menikmati malam itu dengan senang dan tenang, dan akhirnya tertidur dengan puas.

Hujan pun turun, membasahi pasir padang Badar sehingga menjadi padat dan lembut apabila dipijak (pasir dalam keadaan kering, seperti pasir pantai, membuat susah berjalan). Inilah seperti yang dijanjikan Allah dalam Al Anfaal (surat kedelapan) ayat 8:

"(Ingatlah), ketika Allah menjadikan kamu mengantuk sebagai suatu ketenteraman daripada-Nya, dan Allah menurunkan kepada kamu hujan dari langit untuk menyucikan kamu dengan hujan itu dan menghilangkan dari kamu gangguan-gangguan setan dan untuk menguatkan hatimu dan memperteguh dengannya telapak kaki (mu)."

Subuh hari, Abu Bakar "menganggu" ibadah Rasul karena kafir Quraish sudah semakin hampir mendekati umat Islam.

Pasukan Islam dengan segera membuat persiapan, ketika pasukan kafir Quraish sudah kelihatan jelas oleh Rasul, Rasul memanjatkan doa, "Ya Allah! Kaum kafir Quraish yang enggan untuk menyembahMu dan mendustai utusanMu sudah berada di sini. Ya Allah, kami menunggu dan megharapkan daripadaMu kemenangan yang Engkau janjikan kepadaku dan sahabat-sahabatku. Kami memohon kepadaMu, ya Allah, untuk mengalahkan mereka."

Rasulullah minta pendapat sahabat sebelum berangkat ke Badar

Sebaliknya pihak Muslimin, yang sudah kehilangan kesempatan mendapatkan harta rampasan, sudah sepakat akan bertahan terhadap musuh bila diserang.

Oleh karena itu merekapun segera berangkat ke tempat mata air di Badar itu, dan perjalanan ini lebih mudah lagi karena waktu itu hujan turun.

Setelah mereka sudah mendekati mata air, Rasulullah berhenti. Ada seseorang yang bernama Hubab bin Munzir bin Jamuh, orang yang paling mengetahui atau disifatkan sebagai seorang pakar tentang mengenal tempat itu, setelah melihat Nabi turun di tempat tersebut, dia bertanya: "Rasulullah, bagaimana pendapat tuan untuk berhenti di tempat ini? Kalau ini sudah wahyu Tuhan, kita takkan maju atau mundur setapakpun dari tempat ini. Ataukah ini sekadar pendapat tuan sendiri, suatu taktik perang belaka?"

"Sekadar pendapat saya dan sebagai taktik perang," jawab Rasulullah.

"Rasulullah," katanya lagi. "Kalau begitu, tidak tepat kita berhenti di tempat ini. Mari kita pindah sampai ke tempat mata air terdekat yang tahu tempat itu dengan penuh yakin, lalu telaga-telaga kering yang di belakang itu kita timbun setelah diambil airnya. Selanjutnya kita membuat kolam, kita isi sepenuhnya. Barulah kita hadapi mereka berperang. Kita akan mendapat air minum, mereka tidak."

Melihat saran Hubab yang begitu tepat itu, Nabi Muhammad dan rombongannya segera pula bersiap-siap dan mengikut pendapat temannya itu, sambil mengatakan kepada sahabat-sahabatnya bahawa dia juga manusia seperti mereka, dan bahawa sesuatu pendapat itu dapat dimusyawarahkan bersama-sama dan dia tidak akan menggunakan pendapat sendiri di luar mereka. Dia perlu sekali mendapat konsultasi yang baik dari sesama mereka sendiri.

Selesai kolam itu dibuat, Sa'd b. Mu'az memberikan usulnya: "Rasulullah," katanya, "kami akan membuatkan sebuah dangau buat tempat Tuan tinggal, kenderaan Tuan kami sediakan. Kemudian biarlah kami yang menghadapi musuh. Kalau Tuhan memberi kemenangan kepada kita atas musuh kita, itulah yang kita harapkan.

"Tetapi kalau pun sebaliknya yang terjadi; dengan kenderaan itu Tuan dapat menyusul teman-teman yang ada di belakang kita. Rasulullah, masih banyak sahabat-sahabat kita yang tinggal di belakang, dan cinta mereka kepada tuan tidak kurang dari cinta kami ini kepada tuan.

"Sekiranya mereka dapat menduga bahawa tuan akan dihadapkan pada perang, nescaya mereka tidak akan berpisah dari tuan. Bagi mereka Tuhan menjaga tuan. Mereka benar-benar ikhlas kepada tuan, berjuang bersama tuan."

Nabi Muhammad s.a.w sangat menghargai dan menerima baik saranan Sa'd itu. Sebuah dangau buat Nabi lalu dibangunkan. Jadi bila nanti kemenangan bukan di tangan Muslimin, ia takkan jatuh ke tangan musuh, dan masih akan dapat bergabung dengan sahabat-sahabatnya di Yathrib.

Di sini orang perlu berhenti sejenak dengan penuh kekaguman, kagum melihat kesetiaan Muslimin yang begitu dalam, rasa kecintaan mereka yang begitu besar kepada Rasulullah, serta dengan kepercayaan penuh kepada ajarannya.

Semua mereka mengetahui, bahawa kekuatan Quraish jauh lebih besar dari kekuatan mereka, jumlahnya tiga lipat ganda banyaknya. Tetapi, sungguhpun begitu, mereka sanggup menghadapi, mereka sanggup melawan.

Dan mereka inilah yang sudah kehilangan kesempatan mendapatkan harta rampasan. Tetapi sungguhpun begitu karena bukan pengaruh kebendaan itu yang mendorong mereka bertempur, mereka selalu siap disamping Nabi, memberikan dukungan, memberikan kekuatan.

Dan mereka inilah yang juga sangsi, antara harapan akan menang, dan kecemasan akan kalah. Tetapi, sungguhpun begitu, fikiran mereka selalu hendak melindungi Nabi, hendak menyelamatkannya dari tangan musuh. Mereka menyiapkan jalan baginya untuk menghubungi orang-orang yang masih tinggal di Medinah.

Suasana yang bagaimana lagi yang lebih patut dikagumi daripada ini? Iman mana lagi yang lebih menjamin akan memberikan kemenangan seperti iman yang ada ini?

Menentukan nasib 70 orang tawanan

Baginda Rasulullah s.a.w mencari kesempatan dan ruang ada untuk bertemu dua sahabat terdekatnya bagi meminta pandangan mereka berdua berhubung isu tawanan.

Abu Bakar menyatakan bahawa setiap seorang daripada mereka mengajar sepuluh anak orang Islam dalam pelbagai bidang ilmu pengetahuan, agar kesemua mereka hingga berjumlah 700 anak orang-orang Islam menjadi pandai dan celik ilmu, inilah juga pandangan peribadi Rasulullah s.a.w.

Walau bagaimanapun, Omar tidak bersetuju dengan pandangan itu, beliau mencadangkan agar setiap mereka itu dibunuh sahaja, kerana merekalah penyebab kepada masalah syirik dan penentangan terhadap ajaran-ajaran baginda Rasulullah kalau masih mahu mereka terus hidup.

Rasulullah tidak dapat berkata apa-apa terhadap dua pandangan yang sama sekali bercanggah antara satu sama lain, namun pada malam itu baginda menerima turunnya wahyu Ilahi agar kesemua tawanan itu dihapuskan dari muka bumi ini, kisah itu dirakan menerusi ayat 67 surah al-Anfal : "Tidak patut bagi seorang Nabi mempunyai (menyimpan) tawanan sebelim ia dapat melumpuhkan musushnya di muka bumi. Kamu mengharapkan harta benda duniawi sedangkan Allah menghendaki (pahala) akhirat untukmu. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

Keesokan harinya, baginda bertemu semula dengan dua orang sahabat karibnya bagi menyatakan ketegasan Allah mengenai masalah tawanan, sambil baginda menyifatkan sikap Abu Bakr seperti Nabi Nuh dan Isa dan menyifatkan sikap Omar seperti Nabi Ibrahim dan Musa yang sentiasa tegas dalam segenap tandak-tanduknya.

Akhirnya baginda Rasulullah s.a.w menyatakan arahan Allah supaya kesemua tawanan itu perlu dihapuskan daripada muaka bumi ini dengan segera sebelum berbagai-bagai tindakan lain muncul bagi melemahkan Islam dan umatnya.

Mengapa perang ini begitu istimewa?

Pertama, karena Perang ini Rasulullah beserta pasukannya mengalami kemenangan meskipun hanya berjumlah 313 orang sahabat (terdiri dari 82 Muhajirin, 61 dari suku Aus dan 170 dari suku Kharaj) serta pasukan kaum muslimin hanya memiliki dua ekor kuda dan 70 ekor unta, bahkan satu ekor dinaiki sampai dua tiga orang.

Kedua, baginda mengadakan mesyuarat terlebih dahulu sebelum berangkat ke Badr, sesungguhnya tindakan baginda itu tidak sedikitpun mengurangkan kedudukannya sebagai seorang pemimpin tertinggi umat Islam dan perkara bagi menentukan nasib para tawanan yang berjumlah seramai 70 orang, baginda meminta pandangan dua orang sahabatnya yang terdekat iaitu Saidina Abu Bakr dan Saidina Omar Bin al-Khattab untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Ketiga, peranan doa yang diajarkan oleh baginda menjadi teras dan pemangkin sebelum sesuatu tindakan dibuat, ia bertujuan untuk mendapatkan keredaan dan restu Allah.

Keempat, walaupun menghadapi suasana getir dalam peperangan, ia sedikitpun tidak mengalang umat Islam daripada terus berpuasa, apatah lagi ia merupakan arahan Rasulullah dan pelengkap kepada rukun Islam yang lima.

Kelima, jumlah yang sedikit bukan ukuran untuk mudah dikalahkan, yang penting kesungguhan, keutuhan jati diri, kerjasama dan perancangan yang hebat menjadi penentu kepada sesuatu kejayaan.

Keenam, kepatuhan kepada arahan pimpinan yang tidak berbelah bagi dalam perkara yang tidak menyanggah agama, menjadi faktor utama keberhasilan mendapatkan kejayaan.

Ketujuh, mengetahui sumber peralatan perang pihak musuh seperti pengetahuan Nabi terhadap bilangan unta yang dimiliki tentera Quraish boleh membantu melancarkan strategi peperangan.

Kelapan, menghantar wakil bertemu pihak musuh dari kalangan individu yang hebat seperti Saidina Hamzah, Saidina Ali boleh menggerunkan pihak musuh, kerana mereka beranggapan bahawa pihak umat Islam memiliki pasukan perang terkuat yang sukar dikalahkan.

Kesembilan, menghalakan niat dan matlamat perang menghadapi musuh adalah kerana Allah dan meninggikan syiar-syiar agama-Nya, bukan atas tujuan meraih harta dan habuan dunia yang melalaikan.

Kesepuluh, cara berfikir yang bernas patut dilontarkan ketika mengadakan sesuatu perbincangan untuk mencari jalan penyelesaian seperti yang dilakukan oleh Abu Bakr dan Omar bagi menyelesaikan isu tawanan perang. Kesebelas, sebagai seorang Nabi, baginda tidak sedkitpun rasa malu untuk menerima pandangan dari sahabatnya yang bukan bertaraf Nabi atau Rasul dalam isu-isu tertentu bagi mencari jalan penyelesaiannya.

Keduabelas, sesungguhnya banyak pengajaran positif yang perlu diambil kira oleh setiap individu muslim yang cintakan agamanya ke arah satu tahap kekuatan dalam pelbagai aktiviti harian hidup mereka.

Khamis, September 02, 2010

Zakat Fitrahku RM7 X 7...


Zakat Al Fitr

Zakat al Fitr is an obligatory charity on every Muslim at the end of the month of Ramadan. Ibn `Umar said: "The Prophet, sallaallahu `alayhe wa sallam, enjoined the payment of one Sa'a of dates or one Sa'a of barley as Zakat al-Fitr on every Muslim, young and old, male and female, free and slave." (Related by al-Bukhari and Muslim)

The purpose of Zakat al-Fitr is to purify the one who has fasted from any type of indecent act or speech he might have committed while fasting. It also helps the poor and the needy. Ibn Abbas said: "The Messenger of Allah, sallaallahu `alayhe wa sallam, enjoined Zakat al-Fitr on the one who fasts to shield him from any indecent act or speech and for the purpose of providing food for the needy." (Related by Abu Dawud and Ibn Majah.)

The Amount of Zakat al-Fitr

As the first hadeeth indicated, the amount of Zakat al-Fitr is one Sa'a. Sa'a is a volume measure corresponding approximately to the volume of 5 lb of good wheat. The material of the Zakat can be either dates, barley, wheat, rice, corn or similar items considered as basic foods. Abu Saeed said: "We used to give for Zakat al-Fitr on behalf of every child, aged person, free man or slave during the lifetime of the Messenger of Allah, sallaallahu `alayhe wa sallam, one Sa'a of food, or one Sa'a of dried yogurt, or one Sa'a of barley, or one Sa'a of dates, or one Sa'a of raisins." (Related by al-Bukhari and Muslim.)

The Time for Zakat al-Fitr

Zakat al-Fitr has to be paid by the end of Ramadhan. There are two times to pay Zakat al-Fitr. Either one or two days before Eid as 'Umar used to do, or the day of Eid before the Eid prayer. Ibn `Umar reported that the Prophet, sallaallahu `alayhe wa sallam, ordered them to pay Zakat al-Fitr before they go out to perform the Eid prayer. If Zakat al-Fitr is paid after the Eid prayer, it will only be considered as regular charity. The Prophet, sallaallahu `alayhe wa sallam, said: "If one pays Zakat al-Fitr before the Salat, it is considered an accepted Zakat, if he pays it after the Salat, it is considered an ordinary charity." (Related by Abu Dawud.)

Zakat al-Fitr is to be given to the same eight categories or people as in the other types of Zakat. Some scholars say that the poor and the needy are the most deserving ones since the Prophet, sallaallahu `alayhe wa sallam, said that it had "...the purpose of providing food for the needy."





Related Items
Articles
• Zakaah al-Fitr by Dr. Abu Ameenah Bilal Philips
• The Best Days in the World
More From This Section
• Fiqh

Rabu, September 01, 2010

Lailatul Qadar yang dirahsiakan Allah

Allah rahsiakan Lailatul Qadar
Oleh MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR


RAMADAN yang datang menjanjikan pahala yang banyak. Amat beruntunglah golongan muslim yang merebut peluang ibadah yang besar pahalanya.

Salah satu anugerah Ramadan adalah Lailatul Qadar. Dalam tulisan kali ini, kita cuba telesuri beberapa pandangan para ulama sebagaimana yang dihuraikan panjang lebar dalam kitab Fath al-Bari.

Ada kiraan bagi menentukan malam Al-Qadar. Antaranya ada disebut tentang jumlah lafaz yang ada dalam surah al-Qadr.

Jumlah lafaznya adalah 30. Manakala lafaz hiya dalam ayat yang terakhir merujuk kepada Lailatul Qadar. Lafaz ini adalah lafaz yang ke 27, maka dihukum bahawa Lailatul Qadar berlaku pada malam 27 Ramadan.

Dalam kiraan yang lain, disebut bahawa lafaz Lailatul Qadar dalam tulisan Arab terdiri daripada sembilan huruf. Lafaz Lailatul Qadar disebut sebanyak tiga kali dalam surah al-Qadr, maka sembilan darab tiga menjadi 27. Maka hukumnya Lailatul Qadar berlaku pada malam 27 Ramadan.

Kesemua pendapat ini hasil ijtihad para ulama. Untuk melengkap lagi kefahaman tentang Lailatul Qadar, ada beberapa hadis sebagai pedoman.

Antaranya sabda Nabi SAW maksudnya: "Maka carilah Lailatul Qadar pada sembilan, tujuh dan lima". (riwayat al-Bukhari).

Menurut satu tafsiran hadis, sembilan, tujuh dan lima merujuk kepada 29, 27 dan 25 Ramadan.

Kesemua pendapat ini adalah baik bagi menerangkan hakikat malam Lailatul Qadar. Bagi sesetengah kelompok masyarakat pula, Lailatul Qadar tetap pada satu malam sahaja iaitu malam 27 Ramadan.

Kepelbagaian pandangan para ulama dalam penentuan Lailatul Qadar memberi isyarat jelas bahawa tiada kesepakatan dalam masalah ini. Maka Lailatul Qadar menjadi rahsia.

Ijtihad ulama dalam lontaran pandangan hanya sekadar ijtihad yang ada masanya betul dan ada masanya silap.

Maka di sini nyata hikmah disembunyikan Lailatul Qadar agar umat Islam lebih berusaha mencarinya.

Terserah kepada kita umat Islam untuk memilih mana-mana pandangan selagi mana ia berdasarkan dalil dan hujah.

Maka tidaklah menjadi keperluan untuk bertegang urat dalam masalah penentuan malam ini. Apa yang penting, bagaimanakah amalan kita?

Sumber: Utusan Online

Selasa, Ogos 31, 2010

Puasa bagi warga emas...





Puasa warga emas

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my



--------------------------------------------------------------------------------


RUTIN berpuasa daripada terbit fajar hingga matahari terbenam sepanjang Ramadan dirasakan sangat mencabar oleh sesetengah individu seperti warga emas yang mempunyai keperluan khas.

Bagi individu yang bergantung pada pengambilan ubat-ubatan, mereka berhadapan cabaran untuk memastikan kesihatan berada pada tahap terbaik terutama bagi pesakit diabetes dan darah tinggi.

Pengalaman Kamariah Zaki, 66, yang bergantung pada ubat darah tinggi sedikit sebanyak memberi gambaran terhadap cabaran yang perlu dilalui pesakit hipertensi ketika berpuasa.

Jelas Kamariah, ada masanya tubuhnya berasa tidak selesa selain perasaan risau diserang tekanan darah tinggi secara tiba-tiba.

“Nak makan ubat, (tetapi) berpuasa. Tak makan ubat, takut sakit datang tiba-tiba,” katanya yang menetap di Pulau Pinang.

Bagaimanapun, perkembangan teknologi perubatan terkini membolehkan dos ubatan yang perlu diambil pesakit diselaraskan sepanjang waktu berpuasa.

“Tetapi untuk tahun ini, pakar perubatan mengubah dos ubat dan waktu pengambilan. Jadi, saya hanya perlu ambil ubat pada waktu sahur dan semasa selepas berbuka,” ujarnya.


PENYELARASAN dos dan perubahan waktu pengambilan ubat harus dibuat sebulan lebih awal bagi membolehkan tubuh melakukan penyesuaian.

--------------------------------------------------------------------------------


Mengulas dilema yang dihadapi pesakit seperti Kamariah, Pakar Perunding Perubatan dan Geriatrik, Pusat Perubatan Pantai Kuala Lumpur, Dr. Rajbans Singh berkata, berpuasa adalah satu mekanisme terbaik sistem tubuh untuk kembali muda.

“Melalui berpuasa, tubuh akan mengeluarkan toksin dan memperbaiki sel, tisu serta organ dengan lebih sistematik, mudah dan selamat,” katanya

Jelas beliau, kebergantungan warga emas terhadap ubatan secara teorinya akan menjadi lebih minimum melalui proses peremajaan tersebut.


Dos

Pencapaian perubatan moden kini membolehkan warga emas meneruskan ibadat puasa dengan lebih mudah, bagaimanapun mereka perlu mengetahui tahap keuzuran diri, kata Rajbans.

Ujarnya lagi, bagi mereka yang bergantung dengan ubat-ubatan seperti pesakit darah tinggi, diabetes dan jantung, penyelarasan dos ubat perlu dilakukan beberapa minggu sebelum berpuasa.

“Ini memberi peluang kepada tubuh untuk menyesuaikan diri dengan perubahan waktu makan ubat serta dos ubatan yang mungkin dinaikkan,” katanya.

Jelas Rajbans, pesakit tidak perlu bimbang mengenai perubahan ubat kerana sekarang kebanyakan ubat hanya untuk dimakan sebanyak dua kali sehari.

Malah, peningkatan dos juga jarang memberi impak terhadap kesihatan warga emas memandangkan perubahan itu adalah kecil.

Di samping itu, amalan minum air yang banyak perlu dilakukan ketika bersahur. Tetapi tegas Rajbans, minuman bergas atau manis harus dielakkan.



TEKNOLOGI terkini bidang farmasi dan perubatan membolehkan dos serta waktu ubat diselaraskan mengikut keperluan tubuh pesakit.

--------------------------------------------------------------------------------



“Jenis minuman ini akan hanya mempercepatkan proses dahaga dan dehidrasi terutama warga emas yang gemar melakukan aktiviti di luar rumah,” tegas Rajbans.

Beliau turut menasihatkan warga emas agar mengurangkan aktiviti yang memerlukan mereka berjemur seperti berkebun.

Selain faktor tersebut, Rajbans mengingatkan bahawa pengambilan jenis dan kuantiti makanan sewaktu berbuka sangat penting.

“Sebaik-baiknya kita makan dengan kadar sederhana. Elakkan makanan berminyak dan manis kerana perut sudah kosong hampir 12 jam.

“Sekiranya berlebihan, ia akan memberi kesan kesihatan untuk berpuasa lagi pada keesokan hari seperti senak perut, sakit ulu hati serta keletihan,” kata Rajbans.

Untuk itu, warga emas perlu menambah buah-buahan dan sayuran dalam pemakanan ketika berbuka.

Elemen itu penting untuk menyimpan tenaga dan sekali gus membuatkan tubuh lebih bertenaga untuk berpuasa.

Menyentuh mengenai ubat-ubatan alternatif, ujar Rajbans, selain penyelarasan dos dan waktu, penggunaan pelekat khas juga boleh membantu.

“Bagi pesakit jantung, mereka boleh menggunakan pelekat khas sebagai ganti ubat secara oral.

“Ini secara tidak langsung dapat mengurangkan kerisauan mereka terhadap serangan jantung,” katanya.

Isnin, Ogos 30, 2010

Apa khasiat kiwi di bulan puasa?


Kiwi kurang tekanan ketika berpuasa


TAHUKAH anda sebiji buah kiwi mengandungi zat kalium lebih daripada sebiji pisang manakala kandungan vitamin C pada kiwi pula umpama dua biji oren?


DUA JENIS...kiwi Zespri boleh didapati dalam dua jenis iaitu hijau biasa dan kuning emas.
Kiwi oren Lebih menarik, sebiji kiwi juga mengandungi kandungan serat umpama kita menikmati semangkuk bijirin selain kaya dengan beta karotina, magnesium, zink, zat besi dan fosforus.

Menurut fakta jenama kiwi terkenal dari New Zealand, Zespri, ia dianggap antara buah yang dapat membantu mengurangkan tekanan pada tubuh ketika berpuasa kerana ia mengandungi pelbagai vitamin dan zat galian penting.

Sama ada dimakan sebelum atau selepas berbuka, kiwi dapat membantu melindungi tubuh daripada jangkitan penyakit kerana kandungan vitamin C di dalamnya membantu meningkatkan sistem imunisasi badan terhadap patogen seperti bakteria.

Selain itu, ia mengandungi vitamin E dan antioksidan penting untuk membantu melindungi tubuh daripada radikal bebas.

Lebih istimewa, kandungan vitamin C dan karotenoid dalam kiwi juga membantu dalam penyerapan zat besi manakala satu enzim proteolisis aktif yang digelar actinidin dapat menolong meningkatkan penghadaman protein daging, susu, kekacang dan bijirin.

Ramai yang mengalami masalah sembelit ketika di bulan puasa dan untuk mengatasi masalah berkenaan, pakar pemakanan menyarankan pengambilan sebiji kiwi dalam diet harian.

Bagi pesakit diabetes, kiwi mampu membekal sumber tenaga yang diperlukan kerana kajian menunjukkan ia mengandungi indeks glisemia 52, iaitu tahap sederhana ke rendah untuk hidangan sebiji kiwi saiz besar.


Ini bermakna tahap glukosa darah pesakit diabetes juga tidak akan bertambah secara mendadak.

Kajian turut mendapati jika kiwi dimakan sejam sebelum tidur, ia mampu membantu memperbaiki kualiti serta menstabil dan menenangkan angin seseorang.
Bagaimanapun, untuk warga emas yang mempunyai penghadaman lemah, disyorkan menikmati buah berkenaan sejam setengah sebelum tidur.


>Info



•Untuk ­memastikan kiwi hijau sudah siap untuk dimakan, pegang buah antara ibu jari dan jari telunjuk kemudian tekan secara lembut, kiwi yang sedikit lembut sudah boleh dimakan.


•Jika kiwi tidak lembut ketika anda menekan menggunakan ibu jari dan jari ­telunjuk, ia tidak boleh dimakan ­kerana ia belum lagi mencapai tahap kemanisannya.


•Kiwi boleh ditinggalkan untuk masak beberapa hari sehingga seminggu pada suhu bilik, jauh daripada cahaya matahari dan kepanasan.


•Letakkan kiwi di dalam beg kertas bersama epal, pisang atau pir yang boleh mempercepatkan proses masak. Kiwi yang sudah masak boleh diletakkan dalam suhu bilik atau di dalam peti sejuk.


•Kiwi emas pula sudah sedia dimakan apabila dibeli.


Kiwi oren (Hidangan dua orang)

Bahannya:
3 kiwi Zespri Gold - dikupas dan dihiris
3/4 cawan jus oren
Ais krim dan yogurt

Cara penyediaan:

•Masukkan kiwi ke dalam pengisar dengan 3/4 cawan jus oren.

•Kisar sehingga halus dan tuang ke dalam gelas panjang.

•Tuangkan aiskrim atau yogurt.

Sumber: myMetro

Ahad, Ogos 29, 2010

'Puasa Tetapi Tidak Solat', apa hukumnya?


Puasa Tetapi Tidak Solat
17 Ramahdhan 1431H.
www.muslim.or.id

Syaikh Muhammad bin Sholih Al 'Utsaimin -rahimahullah- pernah ditanya: "Apa hukum orang yang berpuasa namun meninggalkan solat?"

Beliau rahimahullah menjawab:

"Puasa yang dilakukan oleh orang yang meninggalkan solat tidaklah diterima kerana orang yang meninggalkan solat adalah kafir dan murtad. Dalil bahawa meninggalkan shalat termasuk bentuk kekafiran adalah firman Allah Ta'ala,

"Jika mereka bertaubat, mendirikan solat dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui." (Qs. At Taubah [9]: 11)

Alasan lain adalah sabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam,

"Pembatas antara seorang muslim dengan kesyirikan dan kekafiran adalah meninggalkan solat." (HR. Muslim no. 82)

Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam juga bersabda,

"Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah mengenai solat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir." (HR. Ahmad, At Tirmidzi, An Nasa'i, Ibnu Majah. Dikatakan shahih oleh Syaikh Al Albani)

Pendapat yang mengatakan bahawa meninggalkan solat merupakan suatu kekafiran adalah pendapat majoriti sahabat Nabi bahkan dapat dikatakan pendapat tersebut adalah ijma' (kesepakatan) para sahabat.

'Abdullah bin Syaqiq ��"rahimahullah- (seorang tabi'in yang masyhur) mengatakan, "Para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam tidaklah pernah menganggap suatu amalan yang apabila seseorang meninggalkannya akan menyebabkan dia kafir selain perkara solat." [Perkataan

ini diriwayatkan oleh At Tirmidzi dari 'Abdullah bin Syaqiq Al 'Aqliy; seorang tabi'in. Hakim mengatakan bahawa hadits ini bersambung dengan menyebut Abu Hurairah di dalamnya. Dan sanad (periwayat) hadits ini adalah shohih. Lihat Ats Tsamar Al Mustathob fi Fiqhis Sunnah wal Kitab, hal. 52, -pen]

Oleh karena itu, apabila seseorang berpuasa namun dia meninggalkan solat, puasa yang dia lakukan tidaklah sah (tidak diterima). Amalan puasa yang dia lakukan tidaklah bermanfaat pada hari kiamat nanti.

Oleh sebab itu, kami katakan, "Solatlah kemudian tunaikanlah puasa." Adapun jika engkau puasa namun tidak solat, amalan puasamu akan tertolak kerana orang kafir (disebabkan meninggalkan solat) tidak diterima ibadah daripadanya.

[Sumber: Majmu' Fatawa wa Rosa-il Ibnu 'Utsaimin, 17/62, Asy Syamilah]
Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM di 10:42 AM

Sabtu, Ogos 28, 2010

Puasa 15 jam sehari di Washington tak luntur semangat


Kata pepatah, "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri,lebih baik hujan batu di negeri sendiri". Namun, tuntutan kerja serta jihad menimba ilmu pengetahuan membawa rakyat Malaysia mengembara ke merata pelosok dunia.Justeru, kedatangan Ramadan penuh keberkatan yang sentiasa dinantikan umat Islam hanya berlainan dari aspek suasana persekitaran tetapi roh serta nilai keagamaan termasuk pengisian rohani tetap sama.

Bagi rakyat Malaysia di Washington, pengisytiharan awal Ramadan untuk tahun 1431 hijrah ditetapkan pada 11 Ogos dibuat oleh Persatuan Islam Amerika (ISNA) di masjid di Washington.

Cabaran kali ini, umat Islam di sekitar wilayah timur dan tengah Washington seperti Virginia, New York dan Chicago akan berpuasa selama 15 jam bermula waktu imsak jam 5.03 pagi hingga tiba masa berbuka jam 8.08 malam.

Sementara di wilayah barat antaranya California, Washington State dan Nevada, tempoh berpuasa satu jam lebih panjang bermula imsak jam 4.27 pagi dan berbuka jam 8.23 malam. Mengenangkan ini, alangkah seronoknya berpuasa di Malaysia.
Bagaimanapun, cabaran berpuasa untuk masa yang agak panjang sedikit pun tidak mengurangkan semangat serta tekad umat Islam termasuk rakyat Malaysia menghiasi Ramadan dengan aktiviti biasa dilakukan di tanah air.

Tugas hakiki tetap dilaksanakan dan tiba masanya meningkatkan amalan digalakkan sepanjang Ramadan, peluang tidak disia-siakan. Di sini, solat sunat tarawih dilaksanakan di rumah pegawai dan kakitangan kedutaan serta agensi lain seperti Jabatan Penuntut Malaysia (MSD), Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Majlis Amanah Rakyat (Mara) serta jabatan pertahanan.

Tuan rumah dengan sukarela menyediakan ruang untuk masyarakat Malaysia di sana menunaikan solat sunat Tarawih secara berjemaah dan amalan moreh diteruskan dengan masing-masing membawa juadah.

Solat sunat Tarawih lapan rakaat diimamkan ustaz dari MSD yang turut menyampaikan tazkirah sebagai peringatan mengenai keistimewaan serta peluang disediakan Allah untuk hambanya pada Ramadan.

Selain solat Tarawih di rumah, ada juga yang dianjurkan oleh komuniti Islam di sini dan dilaksanakan di masjid atau tempat khas seperti dewan hotel yang disewa.

Majlis tadarus di sini dibahagikan kepada tiga iaitu kaum muslimat sama ada perwakilan atau suri rumah akan mengadakan tadarus al-Quran secara bergilir-gilir dari rumah ke rumah khususnya pada hujung minggu, Jumaat, Sabtu dan Ahad.

Sementara pegawai yang bekerja mengikuti program tadarus al-Quran ketika rehat tengah hari dari jam 1 hingga 2 petang. Program khatam al-Quran kali ini dijadual diadakan pada malam 27 Ramadan di Kedutaan Besar Malaysia di Washington.

Sambutan atau amalan sepanjang Ramadan membabitkan usaha meningkatkan ketakwaan kepada Allah dan merebut rahmat, keampunan serta janji dijauhkan daripada api neraka, tiada beza termasuk di Washington.

Cuma, ada sesetengah budaya yang sebati dengan rakyat Malaysia sama ada tidak dijumpai atau mungkin ada tetapi sedikit berbeza, dirasai mereka yang berada di negara orang. Masing-masing ada pengalaman tersendiri.

Di sini, paling dirindui ialah pemandangan kesibukan aktiviti membeli belah dan peniaga menjual juadah berbuka puasa di bazar Ramadan yang memang meriah di Malaysia setiap kali kedatangan bulan puasa.

Mungkin ada hikmahnya kerana apabila masak sendiri lebih jimat dan dapat mengelak daripada pembaziran.

Oleh itu, kebanyakan masyarakat Melayu di sini memasak sendiri juadah berbuka untuk keluarga atau diri masing-masing. Bagaimanapun, majlis berbuka tetap dianjurkan secara bergilir-gilir bagi mengeratkan hubungan sedia terjalin.

Apabila berbuka bersama, pelbagai menu istimewa dapat dinikmati antaranya nasi beriani, nasi ayam, laksa, nasi putih dengan pelbagai jenis lauk seperti masak lemak cili api. Manisan dan kuih muih tradisional serta bubur turut disajikan.

Penulis ialah Penasihat Pendidikan dan Latihan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)

Jumaat, Ogos 27, 2010

Fadilat Ramadan...



Daripada Aisyah R.A katanya: (maksud)


"Rasulullah S.A.W. apabila masuk sepuluh hari terakhir daripada Ramadan maka baginda akan menghidupkan malamnya (dengan memperbanyakkan ibadat), membangunkan isterinya (agar turut memperbanyak beribadat) serta mengeraskan ikat pinggangnya (sebagai kiasan bahawa baginda menjauhi untuk berkumpul dengan isterinya)."


(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Khamis, Ogos 26, 2010

Puasa Penyubur Akhlak Terpuji, insyaAllah...

Oleh WAN MARZUKI WAN RAMLI
(Dipetik dari Utusan Malaysia Online)
Tadarus al-Quran begitu sinonim dengan bulan Ramadan

SALAH satu matlamat difardukan puasa Ramadan adalah untuk menjana akhlak yang terpuji dan seterusnya mencapai kemuncak darjat ketakwaan yang sebenar kepada Allah Taala.
Dalam satu hadis yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan semata-mata kerana imannya kepada Allah dan mengharapkan pahala daripada-Nya, maka akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu."
Ramadan adalah bulan meningkatkan kuantiti dan kualiti ibadat bagi setiap umat Islam yang ingin mencapai hasrat tersebut. Ini kerana dengan peningkatan kuantiti dan kualiti ibadat sahajalah, maka akan lebih mudah proses taqarrub seseorang untuk berserah diri kepada Allah SWT dalam banyak hal. Dengan itu juga akan lebih mudah pula seseorang mukmin itu untuk membezakan sesuatu yang hak dan batil.
Sabda Rasulullah SAW yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah bermaksud: "Umatku diberi Allah setiap Ramadan lima perkara yang tidak diberikan kepada umat sebelumnya, iaitu bau mulut orang yang berpuasa lebih harus di sisi Allah daripada bau kasturi. Malaikat memohon ampun untuk orang yang berpuasa hingga waktu berbuka. Syaitan dibelenggu sehingga mereka tidak bebas seperti biasa."
Bertitik tolak dari itu, setiap umat Islam digalakkan menyimpan niat menjalani ibadat puasa pada setiap hari di bulan Ramadan sebagai manifestasi untuk melaksanakannya mengikut apa yang dikehendaki oleh syarak.
Puasa adalah suatu ibadat tazkiyah al-nafs iaitu proses penyucian jiwa dan nurani dari segala penyakit rohani yang boleh mengkerdilkan kesempurnaan ibadat seseorang. Melalui ibadat puasa diharapkan akan lahir sifat-sifat terpuji seperti amanah dan jujur dengan diri sendiri, bertanggungjawab, bertakwa dan bersabar.
Apa jua kesederhanaan dan sedikit kekuatan yang dituntut sepanjang menjalani ibadat puasa ini mencerminkan ibadat puasa adalah bersifat sosial yang dikatakan boleh menjana deria keprihatinan dan keinsafan terhadap nasib umat Islam yang kurang bernasib baik.
Dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apabila kamu berpuasa, maka hendaklah pendengaranmu, penglihatanmu dan lidahmu turut berpuasa daripada segala yang haram. Jauhilah daripada suka menyakiti jiranmu, hendaklah kamu bertenang dan beramal dan jangan biarkan hari tidak berpuasa dan hari berpuasa adalah sama." (riwayat Bukhari).
Bagi memastikan segala pesanan Rasulullah SAW itu dapat kita laksanakan dengan syumul, perkara utama yang harus dahulukan adalah menyiapkan diri untuk memulakan penghidupan yang lebih bermutu dan bernilai sepanjang berada dalam bulan penuh kemuliaan dan keberkatan ini. Antaranya ialah:
Menjaga ibadat puasa dari terbatal dan kurang pahalanya kerana kelalaian dalam menjaga anggota badan.
Memperbanyakkan membaca al-Quran dan merenungi pengajaran di sebalik pengertian ayat yang dibaca.
Mengurangkan tidur pada siang hari bulan Ramadan.
Beriktikaf dalam masjid terutamanya pada sepuluh malam terakhir Ramadan
Memperbanyakkan bersedekah terutama kepada fakir miskin kerana bersedekah akan menyucikan jiwa manusia dari sifat takbur dan kembali menyemai sensitiviti sesama umat Islam.
Jangan terlalu boros dengan melakukan pembaziran dalam penyediaan makanan.
Melihat kepada betapa besarnya fadilat yang bakal diperoleh oleh semua umat muslimin pada sepanjang bulan yang barakah ini, Rasulullah SAW telah memberi penekanan dengan menjelaskan kemuliaan Ramadan melalui satu khutbah baginda iaitu: "Wahai manusia, sesungguhnya kamu akan didatangi satu bulan yang besar lagi penuh keberkatan iaitu bulan yang di dalamnya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Bulan di mana Allah telah jadikan puasa adalah kefarduan dan qiyam pada malamnya adalah satu tambahan. Sesiapa yang mendekatkan diri kepada Allah dan beramal soleh pada bulan itu, maka samalah dia dengan orang yang menunaikan 70 amalan fardu di bulan yang lain.
"Bulan Ramadan adalah bulan untuk memberi pertolongan dan Allah akan menambahkan rezeki orang mukmin di dalamnya. Sesiapa memberi makanan berbuka bagi orang yang berpuasa pada bulan itu, maka itu menjadi pengampunan dosanya dan kebebasan dari api neraka."
Secara jelasnya menikmati kehadiran Ramadan dan fadilat yang terselindung di sebalik tabir kemunculannya menjadi tumpuan setiap umat Islam yang mahukan keberkatan dan pahala yang berlipat ganda daripada Allah SWT.
Usah jadikan Ramadan sebagai bulan untuk berlumba-lumba menyajikan makanan yang pelbagai sehingga melakukan pembaziran atau puasa sebagai alasan produktiviti menurun.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apabila datangnya malam pertama Ramadan, diikatlah segala jin dan syaitan yang jahat serta ditutup pula pintu neraka, dan tiada dibuka walaupun satu pintu neraka. Akan dibuka pintu syurga.
"Pada setiap malam akan ada malaikat yang menyeru 'Wahai manusia yang inginkan kebaikan, bersegeralah kamu. Wahai manusia yang inginkan kejahatan, berhentilah kamu dan bagi Allah orang yang dibebaskan dari api neraka."

Rabu, Ogos 25, 2010

Sahur : Pembeza antara Islam dengan lainnya


"Perbezaan antara puasa orang Islam dan puasa ahli kitab ialah makan sahur."
- Hadis riwayat al-Tirmizi
"Sebaik-baik makanan sahur bagi orang mukmin adalah kurma."
-Hadis riwayat Ibnu Hibban Baihaqi
"Makan sahur ada keberkatan. Oleh itu, janganlah kamu meninggalkannya walaupun hanya meminum seteguk air. Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas orang-orang yang makan sahur." - Hadis riwayat Ahmad.
"Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan." - Hadis riwayat al-Bukhari

Selasa, Ogos 24, 2010

Sajak: Semulus Ramadan

Semulus Ramadhan...1431


Rindu pun tumbuh

di persada atma

syukur dan tafakur

bening di laman taqwa

Ramadan hadir lagi

membawa angin rahmat

bertiup dalam sepoi berkat

maknawi kehidupan

Selami makna mulusnya

sesayup pilu menyentuh kalbu

pengorbanan naluri

akan mengalir ke lembah hidup

dalam arus putih

Sedingin syurga.



Wan Marzuki Wan Ramli
Pasir Mas, Kelantan

Iklan lagi....!