Rabu, Oktober 22, 2008

Pasrah Kepada-Nya

Rasulullah s.a.w bersabda; "Hai manusia, kasihanilah diri kamu kerana sesungguhnya kamu tidak berdoa kepada Tuhan yang tuli dan tidak pula yang ghaib. Sesungguhnya kamu berdoa kepada Tuhan yang Maha Mendengar, Maha Dekat dan Dia ada berserta kamu." -Muslim

Berdoalah untuk meletakkan kepasrahan terhadap Allah s.w.t. dalam menjalani liku-liku hidup yang sentiasa tidak sama antara seorang manusia dengan manusia yang lainnya. Usaha yang tidak disertai doa menunjukkan keangkuhan terhadap Perancang dan Pencipta kepada segala-galanya ini serta tidak memiliki sifat tawakkal yang amat dituntut itu.

Berdoalah dengan suara yang lembut dan merintih.

"Ya Allah, ya Tuhan kami, ampunilah kesalahan-kesalahan kami. Ya Allah, ampunilah dosa-dosa ibu bapa kami. Ya Allah, ampunilah dosa dan kemaksiatan saudara mara kami. Ya Allah, ampunilah dosa dan kejahatan anak dan suami/isteri kami. Ya Allah, ampunilah dosa dan kesalahan sekalian umat Muhammad s.a.w."

"Ya Allah, kami bersalah, kami berdosa, kami telah menzalimi diri kami. Jika Engkau tidak mengampuni kami, dan memberi rahmat kepada kami, nescaya pastilah kami termasuk orang-orang yang rugi. Ya Allah, Engkau amat Mengetahui bahawa kami telah melakukan kesalahan yang tidak terkira banyaknya. Kami menderhakai Engkau, kami bersikap lewa terhadap perintah-perintah Engkau. Tetapi ya Allah, kami sedar dan insaf, kami bertaubat kepada Engkau, maka terimalah oleh-Mu akan taubat kami dan ampunilah kami."

"Ya Allah, ya Tuhan kami, kami terbaring dalam kancah kemaksiatan dan kejahatan. Ya Allah, masa hayat kami hampir berakhir dalam mengikut hawa nafsu. Wahai Maha Pengasih, kami telah terlena dalam keduniaan dan dunia ini telah menjadi pujaan kami."

"Ya Allah, ampunilah segala kemaksiatan dan kejahatan yang sedang kelihatan di kalangan kami. Ya Allah, ampunilah tiap-tiap dosa kami, ampunilah tiap-tiap maksiat kami, ampunilah tiap-tiap kesalahan kami. Ya Allah, ampunilah segala maksiat yang kelihatan pada aktiviti kehidupan kami, ampunilah segala maksiat yang kelihatan pada perbelanjaan kami dan ampunilah segala maksiat yang kelihatan pada keluarga, tetangga dan masyarakat kami."

"Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kami taufik dari sisi-Mu untuk mentaati-Mu dan untuk mentaati kekasih-Mu Muhammad s.a.w."

"Ya Allah, kami lemah, kurniakanlah kekuatan kepada kami. Ya Allah, kami bodoh dan jahil, kurniakanlah ilmu pengetahuan kepada kami. Kami tercampak dalam kancah kelalaian, kurniakanlah keinsafan dan kesedaran kepada kami. Kami terbaring ke dalam lembah riak, kurniakanlah keikhlasan dan kejujuran kepada kami."

"Ya Allah, jauhkanlah segala maksiat dan keburukan dari segenap kehidupan kami. Ya Allah, jauhkanlah segala maksiat dan keburukan dari mata pencarian hidup kami. Ya Allah, jauhkanlah segala maksiat dan keburukan dari rumahtangga, keluarga, tetangga dan masyarakat kami. Ya Allah, kurniakanlah kami taufik dari sisi-Mu agar dapat kami mengikuti jalan yang telah Engkau tunjuki kami buat mencari rezeki yang halal. Sediakanlah rezeki untuk kami dari jalan yang tidak disangka-sangka."

"Ya Allah, ya Tuhan kami, hidupkanlah amalan-amalan yang Engkau redhai pada rumah- tangga dan masyarakat kami. Wahai Maha Adil, hidupkanlah keadilan, kebaktian dan amalan-amalan yang soleh pada masyarakat dan negara kami."

"Wahai Tuhan kami, hindarkanlah kami dari amal perbuatan yang tidak Engkau sukai, dan hiaskanlah diri kami dengan amal perbuatan yang Engkau redhai."

"Wahai Tuhan kami, sebagaimana Engkau telah bukakan pintu hati kami untuk menerima hidayah dan untuk memperbaharui akan kehendak kalimah iman serta untuk memperbaiki amal ibadat terutama sembahyang dengan perantaraan tabligh agama-Mu, maka begitu juga terimalah amal perbuatan yang kami kerjakan untuk mencari keredhaan-Mu."

"Ya Allah, perbaikilah aqidah-aqidah kami, perbaikilah amal ibadat kami, perbaikilah usaha dan amal bakti kami."

"Ya Allah, kurniakanlah kami mujahadah yang menyinaribatin manusia dengan sinarandan cahaya-Mu. Ya Allah, kurniakanlah kami mujahadah, akhlak dan sifat-sifat terpuji yang mnembukakan pintu kejayaan dunia dan Akhirat."

"Ya Allah, ya Tuhan kami, janganlah Engkau membiarkan tangan kami kembali turun dengan hambar. Ya Allah, kami menadahkan tangan kami kepada Engkau, maka perkenankanlah segala permintaan dan permohonan kami. Ya Allah, turunkanlah ke dalam hati kami nur dan cahaya-Mu. Ya Allah, kurniakanlah kami taufik untuk mengasihi dan mencintai-Mu dan untuk mensyukuri nikmat-nikmat-Mu.

"Ya Allah, ya Tuhan kami, kurniakanlah hidayah dan petunjuk sejati kepada seluruh umat manusia. Kurniakanlah hidayah kepada penduduk negara ini dan seluruh negara-negara Islam."

"Ya Allah, sempurnakanlah hajat-hajat kami, terimalah permohonan kami dan terimalah permohonan seluruh umat Muhammad s.a.w.

"Ya Allah, peliharalah kami dari azab kubur dan barzakh, peliharalah kami dari azab Hasyar dan selamatkanlah kami dari titian Sirat dan peliharalah kami dari azab Neraka Jahannam. Amin."

Y

5 ulasan:

naz ilyn berkata...

Salam..

Ketika tubuh seorang hamba bergetar kerana takut kepada Allah, berguguranlah dosanya bagaikan dedaunan jatuh dari pohonnya.

unrestmind berkata...

hamba ni x reti hndak brbicara ttg agama.ape yg hamba tahu hnyalah..buat aper yg disuruhnya,tinggal ape yg dilarangnye..wlaupun kdg2 mmg x buat aper yg disuruh dan buat ape yg dilarang..ampunkn aku ya rahman,ya rahim...amiiinnn

Zul-Elle berkata...

Salam Naz..., unrestmind,

Hidup ni suatu persinggahan cuma. Bimbang klu2 tak sempat berbuat apa-apa kita sudah di jemput pergi. Namanya singgah, tinggalnya tak lama. Negeri nan abadi itulah pasti dan benar!

Aloy Paradoks berkata...

demo ni, kawe panas ati sungguh pasa botol kicap ni, demo citor boto budu pulok, ok aloh demo gapo dio?

Zul-Elle berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Iklan lagi....!