Rabu, September 24, 2008

SEPULUH MALAM TERAKHIR


Ramadhan... Pemergianmu ditangisi!

Semarakkan ibadah pada malam-malam sepuluh terakhir ini dengan...

^ menghidupkan malam-malam tersebut dengan ibadah, seperti solat sunat empat rakaat, banyakkan berdoa, berzikir dan bertasbih dsb.

^ mengejutkan ahli keluarga untuk sama-sama beribadah menghidupkan malam-malam tersebut.

^ mengetatkan ikatan ( tidak tidur bersama isteri). Diriwayatkan daripada A'isyah r.a yang bermaksud: "Adalah Rasulullah s.a.w apabila tiba sepuluh terakhir (Ramadhan) baginda akan menghidupkan malamnya dan mengejutkan isterinya serta mengetatkan ikatan tali pinggangnya (tidak bersama isteri)."- Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim

^ Mandi antara Maghrib dan Isyak serta menghiaskan diri dengan pakaian yang indah dan wangi-wangian, terutama pada malam-malam yang ganjil.

^ Berusaha bersungguh-sungguh agar dikurniakan Lailatul Qadar. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Sesiapa yang mendirikan solat pada malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, maka akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

^Melakukan iktikaf* di masjid pada sepuluh malam terakhir Ramadhan. Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a katanya: "Biasanya Nabi s.a.w beriktikaf pada sepuluh hari terakhir dalam bulan Ramadhan."

^Membayar zakat fitrah, zakat harta dan zakat pendapatan.

^ Memperbanyakkan sedekah.


*Iktikaf - Ertinya 'memisahkan diri ke dalam masjid dengan niat iktikaf'. Iktikaf wajib sekiranya seseorang itu bernazar. Manakala iktikaf sunat seperti amalan Rasulullah s.a.w yang biasa iaitu selama 10 hari terakhir Ramadhan. Dan satu lagi, iktikaf nafil yang tidak ditetapkan masa yang khusus ataupun hari tertentu.
- Amalan yang disarankan semasa beriktikaf adalah dengan memperbanyakkan membaca al-Quran di samping ibadah-ibadah fardhu dan sunat yang lain.
- Tempat-tempat terbaik untuk beriktikaf ialah:
* Masjidil Haram di Mekah
* Masjid Nabawi di Madinah
* Baitul Maqdis
* Masjid Jamek di bandar sendiri
* Masjid yang paling hampir dengan rumah


-t.kasih INFO ANNUR SKBS2005

2 ulasan:

Aloy Paradoks berkata...

terima kasih,, entri ini banyak memberi pengajaran buat saya.

Zul-Elle berkata...

sama-sama kasih sesama saudara seagama.
ingat-mengingati sebelum datangnya mati, dak gitu...

Iklan lagi....!