Jumaat, September 19, 2008

KEINSAFAN SEORANG ANAK YANG NAKAL

(Dedikasi untuk anak-anak warga SKTBR 1 - sebuah teladan buat kalian)

DICERITAKAN dari Salih bin Amir, di Madinah ada seorang ibu yang mempunyai seorang anak lelaki. Anaknya sangat nakal dan suka keluar waktu malam sehingga waktu pagi. Pekerjaannya hanyalah berkumpul dan sembang kosong di kaki lima bersama-sama kawan-kawannya. Puas si ibu menasihati tetapi kedegilan anaknya lebih mengatasinya.

Pada suatu masa di malam bulan Ramadhan, masjid Rasulullah telah mengundang seorang pendakwah dari Hijaz. Anak lelaki yang nakal itu turut menghadiri majlis tersebut dan mendengar ceramahnya. Pendakwah dari Hijaz itu sangat bijak menyampaikan ceramahnya sehingga ucapannya menyentuh hati nurani setiap orang yang mendengarnya. Anak lelaki nakal itu juga turut terketuk hatinya sehingga dia merasa sedih dan insaf. Dia segera berlari pulang dan memeluk ibunya sambil menangis. Semenjak itu dia mula rajin menunaikan solat dan berzikir sepanjang hari.

Pada suatu senja ketika hari mula beransur gelap, si ibu menemui anaknya dengan membawa hidangan makanan untuk berbuka puasa. Anak lelakinya telah menolak untuk berbuka, lalu berkata:

"Wahai ibu, hari ini badanku tidak sihat. Aku mengalami demam panas. Mungkin ajalku sudah hampir."

Dia terus naik ke mihrab dan duduk bersimpuh berzikir kepada Allah tiada henti-henti. Dia melakukan ibadah selama empat hari tidak makan dan tidak minum. Ibunya merasa sangat sedih dan menangis melihat telatah anaknya yang aneh itu.

Pada hari berikut, anak lelakinya terus duduk bersimpuh dan bermunajat kepada Allah.

"Wahai Tuhanku, ketika tubuhku masih sihat aku banyak melakukan maksiat dan lalai dari berzikir kepadaMu. Sekarang, ketika tubuhku lemah lesu aku tekun beribadah kepadaMu. Ya Tuhanku, perbuatan ini telah membuatMu murka terhadapku. Oleh itu terimalah taubat hambaMu ini." Kata si anak lelaki di dalam munajatnya.

"Wahai anakku sayang, bangunlah..." Teriak si ibu yang cuba menyedarkan anaknya yang sedang terbaring.

"Wahai ibuku sayang, dahulu, engkau selalu rajin menasihatiku agar kembali kepada jalan yang benar. Ibu telah menakutkan aku dengan neraka dan kemurkaan Allah. Sekarang ibu takutkan aku dengan hidup. Aku telah menyesali perbuatanku yang lalu kerana leka dari mengingati Allah. Sesungguhnya aku merasa sangat takut kerana terlalu lama di dalam buruan neraka. Oleh itu, aku ingin mencium kakimu agar diriku dapat merasa kehinaan. Semoga Allah memberikan curahan rahmatNya." Kata si anak lelaki.

Si ibu bangun untuk memenuhi permintaan anak lelakinya. Dia merasa sangat sedih melihat keadaan anaknya yang sudah lemah tubuhnya kerana melupakan makan dan minum.

"Inilah balasan bagi orang yang berkelakuan buruk dan lalai dari mengingati Allah." Kata si anak lelaki.

Selepas berkata demikian, si anak lelaki menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Beberapa hari kemudian pada malam Jumaat, si ibu telah bermimpikan anak lelakinya. Dia melihat paras rupa anak lelakinya sangat indah seperti bulan purnama. Lalu ia bertanya,

"Wahai anakku, apakah balasan yang diberikan kepadamu?"

"Sesungguhnya Allah memberikan balasan yang baik kepadaku." Jawab anak lelakinya.

(Dipetik dari "Himpunan Cerita-cerita para Ahli Ibadah-Siri 1)

2 ulasan:

Aloy Paradoks berkata...

sesungguhnya syurga itu ditelapak kaki ibu,,

unrestmind berkata...

jd la anak yg bergna....bro,wa tgh cari 3 column layout..dlm pncarian..nti wa tkr la..ok bro

Iklan lagi....!