Selasa, September 16, 2008

Begini Ceritanya, 16 September...

Dalam kemaruk 16hb. September ini, apa kata kita ke terowong masa menyoroti liku-liku peristiwa dan rakaman kejadian yang telah memungkinkan sebab dan akibat kemudiannya...

KRONOLOGI GAGASAN MALAYSIA

1955
-Ketua Menteri Singapura, David Marshall telah mengemukakan idea awal mengenai
percantuman antara Singapura dan Tanah Melayu, tetapi ditolak oleh Kerajaan Persekutuan.
1959
-Parti Perikatan dapat mengawal keadaan di Malaya, sedangkan di Singapura anasir kiri dapat memperkuatkan keadaan.
-Apabila kerajaan PAP berkuasa, Perdana Menteri Lee Kuan Yew telah menjalankan usaha yang bersungguh-sungguh untuk mengadakan percantuman bagi kedua-dua tujuan ekonomi dan politik.
1961 (Mei)
-Tunku Abdul Rahman mengubah pendirian mengenai percantuman kerana takut Singapura menjadi sebuah negara Komunis selepas merdeka.
(Mei,27)
-Perdana Menteri Malaya, Tunku Abdul Rahman dalam pidatonya di hadapan wartawan-wartawan luar negeri yang diadakan di Adelphi Hotel, Singapura, secara terbuka membentangkan kemungkinan Malaya bekerjasama rapat dengan Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei.
1961(Julai)
-Satu persidangan serantau telah dilangsungkan di Singapura di antara wakil-wakil dari Tanah Melayu, Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei.
1961(Ogos)
-Tunku dan Lee Kuan Yew mencapai satu persetujuan yang luas mengenai prinsip percantuman tersebut.
1961(November)
-Tunku berangkat ke London untuk membincang mengenai pembentukan Malaysia dengan kerajaan British yang sememangnya bersetuju dengan idea tersebut.
1962
-Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (Malaysia Solidarity Consultative Comittee)
1962(Februari-April)
-Lord Cobbold, bekas gabenor Bank England memimpin satu Suruhanjaya Penyiasatan (Suruhanjaya Cobbold) yang terdiri daripada lima orang untuk mengetahui pandangan rakyat Borneo Utara dan Sarawak terhadap rancangan Persekutuan Malaysia.
1962(Ogos,1)
-Laporan Suruhanjaya Cobbold menyatakan 70 peratus daripada rakyat Borneo (kecuali Brunei) bersetuju dengan pembentukan Malaysia, dengan syarat mereka dibenarkan mengawal dasar-dasar bahasa dan imigresen sendiri dan mempunyai ketua-ketua negeri mereka sendiri.
-Kerajaan British dan Malaya memutuskan Persekutuan Malaysia yang dirancangkan itu mesti diwujudkan pada 31.08.1963.
1963(Februari,3)
-Memorandum Bersama antara kerajaan Singapura dengan Tanah Melayu ditandatangani oleh Lee Kuan Yew dan wakil Persekutuan Tanah Melayu, Encik Mohd. Khir Johari.
(Februari,27)
-Jawatankuasa Antara Kerajaan (Inter-Government Comittee) yang terdiri dari wakil-wakil Britain, Malaya, Borneo Utara dan Sarawak yang dipengerusikan oleh Setiausaha Tanah Jajahan British, Lord Lansdowne, menyiarkan laporan dan membuat usul secara lengkap supaya suatu bentuk pengaturan dalam perlembagaan untuk Sarawak dan Sabah dibuat.
1963(Jun - Julai)
-Pilihanraya untuk Dewan Negeri Sabah diadakan sebagai persediaan negeri itu untuk bergabung dalam Malaysia.
1963(Julai,9)
-Perjanjian London dimeterai sebagai langkah muktamad ke arah pembentukan Malaysia. Walau bagaimanapun ia ditentang oleh Filipina yang mengemukakan tuntutan ke atas Sabah. Manakala permusuhan Indonesia berpunca daripada faktor ideologi, ekonomi dan politik.
1963(Ogos)
-Jawatankuasa Bersama Peringkat Menteri telah dibentuk untuk mengkaji hak-hak yang diberikan kepada Sarawak dan Sabah dalam Malaysia.
-Pilihanraya yang berdasarkan tiga peringkat telah diadakan di Sarawak.
1963(Ogos,31)
-Borneo Utara telah mencapai taraf kerajaan sendiri dan dikenal dengan nama asal iaitu 'Sabah'.
Presiden Sukarno membuat bantahan terhadap Malaysia dan memulakan kempen penentangan.
1963(September,16)
-Hari Malaysia dimasyhurkan.
-Perlantikan Tun Datu Mustapha bin Datu Harun sebagai Yang Dipertua Sabah yang pertama dan Datuk Donald Stephens sebagai Ketua Menteri Sabah.
-Kempen 'Ganyang Malaysia' oleh Indonesia bermula.
1965
-Hubungan antara kerajaan Pusat dan Singapura menjadi keruh.
1965(Ogos,7)
-Singapura berpisah dari Malaysia ekoran maslah-masalah kewangan dan PAP yang cuba menjadi parti pembangkang.
1966(Januari)
-Konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia mulai kendur, disebabkan pemimpin-pemimpin Indonesia terlibat dalam pembentukan pemerintahan baru.
2008(September,16)
-Alhamdulillah, kita masih bisa membuka jendela dan menghirup udara segar pagi yang nyaman dan melaksanakan ibadah puasa Ramadhan 1429 untuk hari yang ke-16 ini, Amin.....
Sejarah tidak pernah berbohong. Ia terakam dalam detik masa yang terus berlalu....
Wassalam. Mohon jika ada pembetulan dan pembaikan. Tq.

1 ulasan:

unrestmind berkata...

salam bro..harap2 sumenya mnjadi kenyataan tanpa sebarang insiden,,,amin

Iklan lagi....!