Khamis, Disember 11, 2008

Musibah mengundang keinsafan...

"Kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan redha dan diredhai. Sebab itu masuklah dalam (golongan) hamba-hamba-Ku (yang salih). Dan masuklah ke dalam syurga-Ku!" (Al-Fajr :28-30)

Bila mengenangkan musibah demi musibah yang menimpa saudara-saudara kita, tatkala 2008 kian melabuhkan tirainya, cukup untuk menginsafkan kita (biar pun seketika) bahawa hidup ini banyak dugaan dan ujiannya. Berjayalah mereka yang tahan diuji dan teguh menempuh dugaan. Bahawa hidup ini adalah medan perjuangan yang menuntut pengertian & makna sebuah kehidupan, pengorbanan juga keikhlasan. Bahawa hidup ini hanyalah persinggahan sementara buat mengumpul bekalan amal dan bakti sebelum pulang ke negeri nan abadi.
Nabi s.a.w bersabda, maksudnya: "Gunakanlah lima sebelum tibanya yang lima iaitu gunakan masa mudamu sebelum tuamu, dan masa sihatmu sebelum sakitmu, dan masa kayamu sebelum miskinmu dan masa lapangmu sebelum sibukmu dan hidupmu sebelum matimu". (Riwayat Al-Haakim & Al-Baihaqi)
Selalu selalulah memohon doa pada yang Maha Esa, "Ya Allah, tolonglah kami agar senantiasa ingat, bersyukur dan beribadah dengan baik pada-Mu".
P/s: Al-Fatihah buat mereka yang terlebih dahulu meninggalkan kita. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka, amin!


4 ulasan:

.gaDis. berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
unrestmind berkata...

salam bro...teringat ana kt lagu raihan.....
Bro..byk bunyi nmpk kt blog aloy poyo tu,,,,

Aloy Paradoks berkata...

unrestmind tu mmg poyo beb,,kata org poyo,, tapi die tak tau kita memandang dia dgn penuh kepoyoan...hahaha,, lu lagi tau kot sbb lu selalu jumpe die..ye tak..

pasal lu sudah bace itu paper bagus la,,wa cume luah ketidak puashatian dan kesian je..

pasal musibah tu pun mcm mcm citer beb,, ada dengar citer petugas tu kene marah la, kene sound kata asyik habiskan makanan sponser je,, mcm mcm la, ada yg kutuk kata bantuan yg diberi tidak dihargai sbb depa sumer org kaya, wa tak tau la sgt sbb tak g pun,, wallahualam...

hayati lirik lagu "berita pada kawan" by abiet g ade.

Barangkali di sana
ada jawabnya
Mengapa di tanahku terjadi bencana

Mungkin Tuhan mulai bosan
Melihat tingkah kita
Yang selalu salah dan bangga
dengan dosa-dosa
Atau alam mulai enggan
Bersahabat dengan kita
Coba kita bertanya pada
Rumput yang bergoyang

Zul-Elle berkata...

Salam unrestmind & Aloy,

Rasa2nya kita sama2 satu kapla la sbb wa pun suka sama itu lagu 'Berita Kepada Kawan'. Unrestmind siap nangis lagi nyanyi lagu ni sorang2.... amboi2 amboiiii byk bunyi nampak...!

hehhh hehehh...

Iklan lagi....!